1515

Eventbolaget digitaliserade mässorna i panik – går mot rekordår

När pandemins restriktioner fick branschen att störtdyka sökte eventbolaget Onemotion febrilt efter nya vägar framåt. Det resulterade i den digitala eventplattformen Vvenues, som sedermera bolagiserades och vars affärsmodell nu verkar ge ägarbolaget en rekordvinst.

”Vi har fått ett bra fäste både i Sverige och internationellt. Det kunderna köper är upplevelsen – de är trötta på Teams och Zoom”, säger Onemotions vd Mats Mileblad.

Onemotions vd Mats Mileblad.
Onemotions vd Mats Mileblad.Foto:Press
Galan ”Årets Marknadschef 2020”. Besökaren klickar sig runt för att komma in i de olika rummen.
Galan ”Årets Marknadschef 2020”. Besökaren klickar sig runt för att komma in i de olika rummen.
Mässan ”Women in tech”.
Besökarna kan bland annat kommunicera med varanda via en chatt.
Besökarna kan bland annat kommunicera med varanda via en chatt.

När coronapandemin och tillhörande restriktioner kopplade sitt grepp om samhället våren 2020 inleddes en mardrömslik tid för eventbranschen. Eventbolaget Onemotion, som bland annat har arbetat med seglartävlingen Volvo Ocean Race och festivalen Way out West, valde då att satsa allt på att anpassa sig till situationen. 

”Det var som att dra ner rullgardinen. Halva verksamheten bestod av fysiska evenemang. Allt som låg framåt bokades av och det såg väldigt mörkt ut. Det kände inte heller som att de åtgärder som sattes in riktades mot vår näring. Vi kände att vi behövde ta tag i det själva, att ingen skulle göra det åt oss”, berättar vd:n Mats Mileblad.

”Måndagen efter var vi på gång. Vi förstod att allt skulle flyttas över till det digitala, men tyckte att det saknades en dimension. Vi försökte hitta något som vi kunde tillföra. Det vi saknade var användarupplevelsen, känslan av att röra sig runt på ett evenemang. Efter bara några dagar började vi koda.”

En helt ny plattform vid namn Vvenues – med fokus på digitala evenemang – byggdes upp på kort tid. Vvenues står för virtual venues, vilket kan översättas till virtuella arenor. Plattformen tillhandahåller virtuella konferenser och mässor där besökarna kan ta sig runt mellan olika rum för att lyssna på seminarier, besöka montrar eller bara mingla runt. Deltagarna kan även kommunicera med andra besökare genom chattar och videosamtal.

Verksamheten sjösattes i maj 2020 och har sedan dess attraherat drygt 350 000 besökare över 200 digitala evenemang. Exempel på evenemang som har arrangerats på plattformen är ”Årets Marknadschef”, ”Women in Tech” och ”Di Gasell”.

I ett nyligen anordnat evenemang deltog hela 42 500 personer. 

”Vi har fått ett bra fäste både i Sverige och internationellt. Det kunderna köper är upplevelsen – de är trötta på Teams och Zoom. Vi erbjuder fler lager och fler kontaktpunkter”, säger vd:n Mats Mileblad.

”Nu har det blivit så förfinat att många av åra kunder inte tänker gå tillbaka till traditionella evenemang. Det här är bättre, särskilt om man tänker på stora, globala evenemang. Att flyga 600 personer till ett hållbarhetsforum i Frankfurt kommer aldrig hända igen. Pandemin har bara varit en accelerator för mognaden.”

Mellan september 2020 och juni 2021 omsatte verksamheten omkring 60 miljoner kronor. Vd:n Mats Mileblad räknar nu med att Onemotion går mot sitt bästa år någonsin – enligt beräkningar fördubblas resultatet jämfört med året före pandemin. Mats Mileblad är dock tydlig med att det rör sig om preliminära beräkningar.

Den snabba tillväxten har resulterat i att riskkapitalbolaget Brightly Ventures har fått upp ögonen för Vvenues. Kontakter inleddes våren 2021 och i juni blev Vvenues ett eget bolag. Nu står det klart att Brightly Ventures går in med 12 miljoner kronor i bolaget. Riskkapitalboalgets ägarandel ligger på omkring 13 procent – resten behåller alltså Onemotion. 

Kapitaltillskottet ska möjliggöra en global erövring av 65 marknader innan 2022. För att nå dit kommer Vvenues bland annat bygga upp en stor sälj- och marknadsorganisation.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?