1515

EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller

EU:s nya dataskyddslag GDPR skakar om tillvaron för det svenskgrundade succébolaget Truecaller - ofta kallad ”en telefonbok på nätet”. Innan den 25 maj tvingas man be om samtycke från kring tio miljoner användare i EU och rensa i sin persondatabas.

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, grundarna bakom Truecaller.
Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, grundarna bakom Truecaller.Foto:Hampus Andersson

Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam och är från början en användargenererad telefonbok på nätet. Sedan starten har man tagit in hela 750 miljoner kronor i riskkapital och vuxit snabbt internationellt.

Idag är Truecaller en av Sveriges största startupbolag med 250 miljoner användare i världen, varav hälften i Indien. Tillväxten uppges vara cirka 300000 användare per dag.

Europa, som har en lång tradition av tryckta telefonkataloger, har inte tagit till sig tjänsten lika snabbt. Men bolagets app har ändå laddats ner av cirka tio miljoner användare inom EU, enligt en grov uppskattning från bolaget. Bara i Sverige uppger sig Truecaller ha en halv miljon aktiva användare.

Appen finns i olika versioner. I Sverige används den främst som nummerpresentatör och spamfilter. Och härom veckan lanserade man även ett samarbete med Swish.

I likhet med Facebook kommer merparten av Truecallers intäkter från annonser, som i sin tur bygger på de personuppgifter man samlat in i sin enorma databas. Den som laddar ner appen och godkänner vilkoren lämnar i många fall inte bara ifrån sig sin egen persondata. Man erbjuds även dela hela sin privata telefonbok med bolaget.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige

Enligt Anders Jonsson på it-konsulten Secureappbox, som jobbar med frågor som kretsar kring persondata, strider Truecallers nuvarande policy mot EU:s dataskyddsförordning GDPR som införs den 25 maj i år. I ett nötskal kräver GDPR att bolag som använder persondata begär och får samtycke från alla användare. 

”Det Truecaller gör tillåts inte inte under GDPR, såvitt jag kan se. Det står exempelvis i deras "privacy policy" att man som användare ger samtycke åt att Truecaller använder personuppgifter från kontakter i den personliga telefonboken. Men det är inte tillåtet att ge samtycke å andras vägnar, enligt GDPR”, säger han. 

Truecallers grundare Nami Zarringhalam säger att bolaget ska justera sin policy.

”Vi ska publicera en ny privacy policy som tar hänsyn till de nya regleringarna”, säger han. 

Läs mer: Apple-chefen vill se hårdare regler kring datahantering

Han tillägger även att Truecaller, precis som Eniro och Hitta.se, har ett utgivningsbevis i Sverige och är därmed en av flera grundlagsskyddade nummerupplysningstjänster i landet.

Exakt hur många användare Truecaller har inom EU vill Nami Zarringhalam inte säga. Men han uppger att det är mindre än 5 procent - en andel som skulle motsvara cirka 12,5 miljoner personer. Alla dessa måste nu kontaktas. Men Nami Zarringhalam betonar att Truecaller har ett stort team som jobbat en längre tid med att möta EU:s nya regleringar. Alla få utöva sina rättigheter, menar han.

”Vi ska kommunicera detta till alla våra EU-användare de kommande veckorna och vi har även tagit ett proaktivt steg sedan länge genom att låta vem som helst ta bort sig själv från vår databas. Dessutom kommer vi att rulla ut ett nytt ”privacy center” som ger våra användare ytterligare kontroll över sin data.

Hur många EU-medborgare är med i era register utan att de använder appen? 

”Detta kan vi inte dela med oss av.”

Vad händer med dem?

”Har vi inte ett godkännande kommer vi att ta bort dem från vårt register.”

Vad säger ni till de icke-användare som är oroade att de ska finnas kvar i er databas ändå? 

”De som vi inte har ett godkännande från kommer inte finnas med i Truecallers register från den 25:e maj. De som redan nu vill avregistrera sig från Truecallers tjänster har möjlighet att göra det direkt via vår hemsida.”


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?