1515

EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller

EU:s nya dataskyddslag GDPR skakar om tillvaron för det svenskgrundade succébolaget Truecaller - ofta kallad ”en telefonbok på nätet”. Innan den 25 maj tvingas man be om samtycke från kring tio miljoner användare i EU och rensa i sin persondatabas.

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, grundarna bakom Truecaller.
Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, grundarna bakom Truecaller.Foto:Hampus Andersson

Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam och är från början en användargenererad telefonbok på nätet. Sedan starten har man tagit in hela 750 miljoner kronor i riskkapital och vuxit snabbt internationellt.

Idag är Truecaller en av Sveriges största startupbolag med 250 miljoner användare i världen, varav hälften i Indien. Tillväxten uppges vara cirka 300000 användare per dag.

Europa, som har en lång tradition av tryckta telefonkataloger, har inte tagit till sig tjänsten lika snabbt. Men bolagets app har ändå laddats ner av cirka tio miljoner användare inom EU, enligt en grov uppskattning från bolaget. Bara i Sverige uppger sig Truecaller ha en halv miljon aktiva användare.

Appen finns i olika versioner. I Sverige används den främst som nummerpresentatör och spamfilter. Och härom veckan lanserade man även ett samarbete med Swish.

I likhet med Facebook kommer merparten av Truecallers intäkter från annonser, som i sin tur bygger på de personuppgifter man samlat in i sin enorma databas. Den som laddar ner appen och godkänner vilkoren lämnar i många fall inte bara ifrån sig sin egen persondata. Man erbjuds även dela hela sin privata telefonbok med bolaget.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige

Enligt Anders Jonsson på it-konsulten Secureappbox, som jobbar med frågor som kretsar kring persondata, strider Truecallers nuvarande policy mot EU:s dataskyddsförordning GDPR som införs den 25 maj i år. I ett nötskal kräver GDPR att bolag som använder persondata begär och får samtycke från alla användare. 

”Det Truecaller gör tillåts inte inte under GDPR, såvitt jag kan se. Det står exempelvis i deras "privacy policy" att man som användare ger samtycke åt att Truecaller använder personuppgifter från kontakter i den personliga telefonboken. Men det är inte tillåtet att ge samtycke å andras vägnar, enligt GDPR”, säger han. 

Truecallers grundare Nami Zarringhalam säger att bolaget ska justera sin policy.

”Vi ska publicera en ny privacy policy som tar hänsyn till de nya regleringarna”, säger han. 

Läs mer: Apple-chefen vill se hårdare regler kring datahantering

Han tillägger även att Truecaller, precis som Eniro och Hitta.se, har ett utgivningsbevis i Sverige och är därmed en av flera grundlagsskyddade nummerupplysningstjänster i landet.

Exakt hur många användare Truecaller har inom EU vill Nami Zarringhalam inte säga. Men han uppger att det är mindre än 5 procent - en andel som skulle motsvara cirka 12,5 miljoner personer. Alla dessa måste nu kontaktas. Men Nami Zarringhalam betonar att Truecaller har ett stort team som jobbat en längre tid med att möta EU:s nya regleringar. Alla få utöva sina rättigheter, menar han.

”Vi ska kommunicera detta till alla våra EU-användare de kommande veckorna och vi har även tagit ett proaktivt steg sedan länge genom att låta vem som helst ta bort sig själv från vår databas. Dessutom kommer vi att rulla ut ett nytt ”privacy center” som ger våra användare ytterligare kontroll över sin data.

Hur många EU-medborgare är med i era register utan att de använder appen? 

”Detta kan vi inte dela med oss av.”

Vad händer med dem?

”Har vi inte ett godkännande kommer vi att ta bort dem från vårt register.”

Vad säger ni till de icke-användare som är oroade att de ska finnas kvar i er databas ändå? 

”De som vi inte har ett godkännande från kommer inte finnas med i Truecallers register från den 25:e maj. De som redan nu vill avregistrera sig från Truecallers tjänster har möjlighet att göra det direkt via vår hemsida.”


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?