1515
Annons

Max Andersson (MP): “Censurmaskinen” är inte svaret på svenska artisters problem

Att fler människor lyssnar på musik än någonsin tidigare speglas inte i artisternas plånböcker. Men det nuvarande EU-förslaget är inte lösningen, skriver Miljöpartiets Max Andersson i en replik.

Max Andersson (MP).
Max Andersson (MP).Foto:Catharina Fyrberg/Press

Jag tycker det är viktigt att musiker ska få rättvist betalt för sina verk. 

118 svenska musiker skriver att stora plattformar som YouTube tjänar miljardbelopp på deras musik medan de själva får en minimal andel av intäkterna, och i vissa fall ingen ersättning alls.

Men det rätta svaret på musikernas trångmål – det som också kallas “värdegapet”, det vill säga att fler människor lyssnar på musik än någonsin tidigare men att detta inte speglas i artisternas bankkonton – är inte att införa obligatoriska uppladdningsfilter som riskerar att ställa till allvarlig skada på internet som vi känner det i dag.

Det finns en bättre lösning. Miljöpartiet ställer sig bakom förslaget att tvinga kommersiella plattformar som Youtube, vars affärsmodell bygger på att man laddar upp låtar och videor som kan ha ett konstnärligt värde och behöva skyddas av upphovsrätten, till att teckna avtalslicenser med skivbolagen.

Den här frågan är en del av förslaget till ny EU:s upphovsrättslagstiftning som jag jobbar med i EU-parlamentet.

Det finns en stor enighet i EU-parlamentet om att något behöver göras åt värdegapet. Båda förslagen som stod mot varandra i den senaste omröstningen vill ta itu med Youtubes dåliga avtal. Det vi är oeniga om är frågan om stora delar internet ska tvingas installera uppladdningsfilter. 

Den 20 juni röstade det rättsliga utskottet, där jag är den ende svenske ledamoten, om hur den nya upphovsrättslagen ska se ut. Jag röstade emot, på grund av de problematiska förslagen om att hemsidor ska behöva köpa licenser för att länka till nyheter, och för att många internet-plattformar i praktiken kommer att behöva installera uppladdningsfilter. 

Denna vecka, troligtvis torsdag den 5 juli, röstar hela parlamentet om det ska acceptera utskottets linje, eller om alla EU-parlamentariker ska få möjlighet att rösta och göra om och göra rätt senare i höst. 

Uppladdningsfiltren är tänkta att söka efter och ta ned upphovsrättsskyddat material. Men ingenting säger att filtren i sig skulle hjälpa artisterna att få mer pengar från till exempel Youtube. Youtube redan har ett uppladdningsfilter, Content-ID, som kostade en halv miljard kronor att ta fram. Att en plattform har ett filter är alltså i sig ingen garant för att den betalar ut intäkter till artister, snarare tvärtom. Filtren riskerar också att bli kostsamma för många plattformar. 

Google har sagt under utfrågningar i EU-parlamentet att man stödjer uppladdningsfilter. Röstar ledamöterna igenom kravet öppnas en ny marknad för Google, där de kan sälja Content-ID till alla möjliga plattformar. 

Konsekvenserna av förslaget kan istället bli allvarliga för stora delar av internet. Beroende på hur förslaget utformas kan Wikipedia få problem, och det hotar utvecklingen av öppen källkod. Det kan också tvinga många plattformar som till exempel Tripadvisor och Tinder att köpa in filter, trots att deras affärsmodell inte bygger på att kränka upphovsrätten. 

Uppladdningsfilter riskerar också att memer och giffar blir bortfiltrerade. Filtren kan inte se att det handlar om satir eller parodi, som i många länder är fullt giltiga undantag i upphovsrätten. Automatiska algoritmer har ingen förmåga att avgöra vad som är ett giltigt bruk av undantag, utan för det behöver man en människa, och i tveksamma fall en upphovsrättsjurist. Men algoritmerna kommer att filtrera bort fullt lagliga bilder, eftersom plattformarna annars riskerar att bli stämda. Det här är ett yttrandefrihetsproblem eftersom många använder memer för att föra ut ett politiskt budskap, för att till exempel driva med politiker som Donald Trump. Därför kallas förslaget om uppladdningsfilter även för “censurmaskinen”. 

Jag vill att Google och andra plattformar ska tvingas ge musiker betydligt bättre avtal men inte genom en dålig lag som kastar grus i nätets maskineri. Att tvinga hemsidor till att installera uppladdningsfilter kommer att ställa till problem både för vanliga användare och de hemsidor som kan få svårt att ha råd med filter. Därför vill jag riva upp förslaget som just nu ligger på bordet och istället ge ledamöterna möjlighet att rösta igenom ett bättre förslag i höst.

Max Andersson

EU-parlamentariker (MP)

Läs det första inlägget:

118 kompositörer och låtskrivare: ”EU, skydda våra rättigheter nu!” 

Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?