1515
Annons

Kritiserade förslaget fick grönt ljus - nu kan EU:s länkskatt bli verklighet

I dag röstade utskottet i EU för de kontroversiella nya reglerna kring upphovsrätt.

Klockan 10 röstade utskottet för rättsliga frågor i EU-parlamentet igenom de nya, kontroversiella, upphovsrättsreglerna som presenterats av kommissionen. 

Två delar av förslaget har under den senaste tiden uppmärksammats i sociala medier.

Den ena, artikel 11, innebär att plattformar och webbsidor som själva publicerar eller låter andra publicera material på sin plattform måste betala licenser för länkat material. Det är en slags "länkskatt" och enligt bestämmelserna kan det handla om rubriker, artikelbilder, skärmdumpar eller ingress.

Den andra bestämmelsen, artikel 13, innebär att upphovsrättsligt material måste plockas bort från sajter eller plattformar som tillhandahåller stora mängder material, annars väntar böter.

Läs mer: Nu röstar EU om internets framtid – eller?

Ett sätt att kontrollera detta och komma undan böter är att införskaffa kodade filter som upptäcker upphovsrättsskyddat material och tar bort det.

Men det kan bli en dyr historia. Storbolag som Google, Youtube och Facebook har lagt ner hundratals miljoner för att få till sina filter som ska ta bort skyddat material. Det kan bli en stor utmaning för små aktörer, som eventuellt måste anställa folk som ska kontrollera plattformen de tillhandahåller. 

Risken är också enligt kritikerna att filtren kommer ta bort en hel del material som inte är skyddat i och med att de är för trubbiga.

Utskottet röstade igenom hela förslaget och därigenom alltså de två kontroversiella artiklarna 11 och 13. 14 parlamentariker röstade för, 9 emot. Två parlamentariker lade ned sina röster.

Max Andersson, miljöpartistisk EU-parlamentariker och den ende svenska ledamoten i utskottet, röstade nej till förslaget.

Max Andersson (MP) i Europaparlamentet i Strasbourg.
Max Andersson (MP) i Europaparlamentet i Strasbourg.Foto:FREDRIK PERSSON / TT

”Vi förlorade första halvlek och nu är det vidare till parlamentet i Strasbourg för att få ett vettigt förslag på bordet", säger han till Di Digital efter omröstningen.

Varför gick förslaget igenom i utskottet?

”Det har varit väldigt mycket lobbying från musikindustrin, filmindustrin och den tyska förlagsindustrin. De många mötena mellan parlamentariker och lobbyinggrupperna har fått effekt på det här utskottet.”

Vad innebär det här anser du?

”Om lagen går igenom så riskerar det att leda till väldigt stora problem för internet som det ser ut i dag. De sidor som låter sina användare ladda upp material kommer behöva installera kostsamma filter som de kanske inte ha råd med. I en del fall kommer det innebära att en del tjänster inte kommer finnas kvar, i andra fall handlar de om att de kommer behöva göra om tjänsten.”

Vilka kommer drabbas hårdast av detta?

”Framförallt sidor som inte brott mot upphovsrätt som en del av affärsmodellen. Ett bra exempel är Tripadvisor där risken är att folk inte kan lägga upp bilder på byggnader, konst eller liknande. Tripadvisor måste ha ett filter nu och skulle någon lägga upp en bild som de inte har upphovsrätt till och som inte plockas upp av filtret, då riskerar de att bli stämda.”

Nu ska ärendet behandlas av parlamentet i plenum där parlamentarikerna kommer rösta om förslaget ska godtas eller om man ska skriva om det för en ny omröstning i höst. Där tror Max Andersson dock att det blir stopp.

”Jag har gott hopp om att vi kommer få parlamentet att bestämma att man ska göra om förslaget så att det blir rätt”, avslutar han.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?