1515

EU bekräftar: Amazon utreds för konkurrensbrott

EU-kommissionen misstänker att Amazon använder känslig data från fristående försäljare på e-handelsplattformen för egen vinning. Nu startar man en formell utredning mot det amerikanska bolaget.

Amazons grundare Jeff Bezos och EU-kommissionären Margrethe Vestager.
Amazons grundare Jeff Bezos och EU-kommissionären Margrethe Vestager.

EU-kommissionen inledde på onsdagen en formell undersökning mot Amazon AMZN +3,31% Dagens utveckling . EU ska utreda huruvida e-handelsjätten brutit mot konkurrensreglerna genom att använda känslig information från fristående försäljare på marknadsplatsen.

”Jag har bestämt att noga granska Amazons affärsmetoder och dess dubbla roll som marknadsplats och detaljist”, säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande. 

Förutom att sälja sina egna produkter på sin sajt, är Amazon också en marknadsplats där fristående försäljare kan sälja sina produkter till konsumenter.

Men Amazon samlar då in data från de fristående transaktionerna och verkar använda denna känsliga information för att bli mer konkurrenskraftig, uppger kommissionen.

”Vi måste se till att stora plattformar på nätet inte eliminerar fördelarna med näthandel genom konkurrensvidriga metoder”, säger Margethe Vestager.

Läs mer: EU-toppen till Di Digital: Stycka Facebook ”ett alternativ” 

Beteendet kan utgöra missbruk av dominerande marknadsställning och medföra böter.

Kommissionen underströk att starten på en fördjupad granskning inte föregriper slutsatsen.

Inga tidsgränser finns för kommissionens undersökningar av misstänkt missbruk av dominerande marknadsställning.

Margrethe Vestager och EU har redan gett Google rekordstora böter och beordrat Apple att återbetala miljarder euro i skatt.

(Direkt/Di Digital)


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?