1515

Ett år efter Startup Tour-segern: ”Vi mångdubblar omsättningen”

Förra året vann Doctrin Di Startup Tour. Strax därefter säkrade bolaget 100 Mkr i riskkapital. Men det digitala vårdbolaget vill inte få växtvärk. ”Som finanschef får jag ibland vara den tråkiga killen som säger nej”, säger medgrundaren Carlos Lorente.

Magnus Liungman är vd och medgrundare för Doctrin, som vann fjolårets Di Startup Tour.
Magnus Liungman är vd och medgrundare för Doctrin, som vann fjolårets Di Startup Tour.Foto:Jesper Frisk

Det har gått snabbt för det digitala vårdbolaget Doctrin som grundades i april 2016.

I december 2017 kammade företaget hem segern i Di Digital Startup Tour i konkurrens med totalt 42 andra tävlande, genom att vinna den stora finalen i Stockholm.

En knapp månad senare tog man in omkring 100 miljoner kronor i en finansieringsrunda och totalt under året mottog bolaget drygt 120 Mkr från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.

Från idé till 120 miljoner i riskkapital på mindre än två år, alltså.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour 2017 

Doctrins affärsidé, som övertygade såväl juryn och publiken på Startup Tour som riskkapitalbolagen, är att vara en systemleverantör för e-hälsoverktyg som kan användas av exempelvis nätläkartjänsterna Min Doktor och Kry.

Men huvudmålgruppen består av fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.

”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården”, säger Carlos Lorente, Doctrins medgrundare, vice vd och finanschef.

Under 2018 års upplaga av Health Tech Pitch Day var Doctrin på plats igen. Den här gången för att berätta om hur man gör för att som ett ungt startupbolag få in riskkapital.

”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, sa Carlos Lorente från scenen.

Han lyfte även fram betydelsen av att vinna pitchtävlingar:

”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i medierna trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”

Carlos Lorente är medgrundare och finanschef på Doctrin.
Carlos Lorente är medgrundare och finanschef på Doctrin.Foto:Emma-Sofia Olsson

Affärsmässigt låg prioriteringen under 2017 på produktutveckling, vilket enligt Carlos Lorente avspeglar sig i de finansiella siffrorna för året. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev minus 16,4 miljoner kronor.

”Vi kan garantera att vi kommer att mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente.

Det digitala vårdbolaget bildades våren 2016. Sedan dess har det hänt mycket inom digital vård, konstaterar medgrundaren av Doctrin.

”Det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser”, säger Carlos Lorente.

Läs även: De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour 2018 

Vid utgången av 2017 hade bolaget över 100 miljoner kronor i kassan och alltså en relativt modest ”burn rate” trots att antalet anställda vuxit snabbt. I början av fjolåret var teamet fyra personer. I mitten av 2018 arbetade omkring 50 personer under Doctrinflaggan.

Carlos Lorente vill såklart att Doctrin ska fortsätta att växa. Men det ska ske metodiskt och noggrant.

”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth, som grundade Norrsken och är en av våra investerare, nämligen att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild av hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:

”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och våra investerare.”

Doctrin vann pitchtävlingen Di Startup Tour i fjol. Finalen av årets upplaga äger rum den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Förutom sju pitchande startupbolag gästas scenen av Axis-grundaren Martin Gren och influencern Sofi Fahrman. Läs mer om eventet och hämta din biljett här. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?