1515

Ethereums grundare: Kryptovalutornas värdeökning påskyndar utvecklingen

Blockkedjeplattformen Ethereum vill ändra sättet vi gör affärer. ”För oss handlar det om att bygga en ny decentraliserad kryptoekonomi”, säger medgrundaren Joseph Lubin på SXSW.

Joseph Lubin är medgrundare av blockkedje-plattformen Ethereum.
Joseph Lubin är medgrundare av blockkedje-plattformen Ethereum.Foto:Joey Abrait

Blockkedjan har de senaste åren blivit ett av de hetaste områdena inom ny teknik och när plattformen Ethereums medgrundare Joseph Lubin tar plats på scenen på konferensen SXSW är det fullt bland stolsraderna. 

”Vi bygger 25 olika plattformar för exempelvis hälsa, logistik, juridik och för musikindustrin. Vi ser verkligen hur det förändrar sättet vi gör affärer på. Vi kallar det för decentraliserad webb eller internet 3.0”, säger Joseph Lubin.

Till skillnad från exempelvis VR eller robotar, är blockkedjan svårare för en oinsatt att få grepp om. Tekniken blev först känd när pseudonymen Satoshi Nakamoto skapade kryptovalutan bitcoin 2009. I samband med det uppfann Satoshi Nakamoto även tekniken bakom blockkedjan och som Joseph Lubin uttrycker det ”blockkedjeekonomin”. 


 Blockkedjan förklarad
En blockkedja är, något förenklat, en digital och gemensam loggbok över tillgångar, dess ägare och genomförda transaktioner. Tekniken kan användas till säker registrering och verifiering av nästan alla slags transaktioner – att upprätta kontrakt, registrera patent eller äktenskapsbevis, utbetalningar av löner eller ersättning till upphovsrättshavare och för fastigheter.


 ”Några år senare, 2012, så förflyttade vi oss in i en tid då många som var aktiva i tekniken kände att den här typen av infrastruktur skulle kunna vara applicerbar för en massa olika områden”, förklarar Joseph Lubin.

Året efter kom den 19-årige Vitalik Buterin på idén bakom Ethereum. Plattformen skulle vara mycket mer skalbar än den som bitcoin bygger på och där man skulle separera arbetet som gick ut för att stärka grundbultarna i systemet och de individuella projekten som fanns på plattformen. På det viset kunde mjukvarautvecklare arbeta på olika projekt utan att behöva bry sig om vad som hände på högre nivå. 

Vi pratar inte så mycket om priset på olika kryptovalutor utan för oss handlar det mer om att bygga en ny decentraliserad kryptoekonomi

Ethereum är byggt på öppen källkod och har mellan 100 000 och 200 000 personer som arbetar på systemet världen över, enligt Joseph Lubin.

Ett av projekten på plattformen är Ethereums ”bounties network” som fungerar som en slags arbetsförmedling där personer får betalt i "tokens" för att göra ett visst arbete. Enligt Joseph Lubin kan det röra sig om allt ifrån design till översättning. 

”Det är fantastiskt att folk kan få betalt för att göra saker som de brinner för”, säger han.

Trots att Ethereum har den egna kryptovalutan ether så anser Joseph Lubin att den står för något helt annat än bitcoin. Medan han ser bitcoin som en kryptovaluta att utmana andra valutor, är ether en “token”. Däremot har även ether varit en populär valuta att investera i.

”Vi pratar inte så mycket om priset på olika kryptovalutor, utan för oss handlar det mer om att bygga en ny decentraliserad kryptoekonomi. Men vi tycker att det är värdefullt att priserna stiger i vårt ekosystem”, säger han.

Enligt Joseph Lubin drar priset på kryptovalutorna inte bara uppmärksamhet till vad de håller på med, det ökar även själva värdet på arbetet samt ökar antalet entreprenörer som vill hålla på med det. Det betyder även mer kapital. 

”Det är ett sätt att driva innovation. Det gör det möjligt för oss att bygga den här fundamentala infrastrukturen.” 

Läs även: Kryptoexperten: Därför kan regelhotet lyfta bitcoin 

Trots de senaste månadernas svajiga kurser så har både ether och bitcoin sett en fördubbling i värde i jämförelse med för sex månader sedan. Men många privatpersoner som hoppade på hajpen vid årsskiftet har gjort en förlustaffär. Joseph Lubin oroar sig däremot inte för de stora upp- och nergångarna.

”Det ligger i sakernas natur och hur människor interagerar med marknaden. Det är väldigt svårt att hitta det korrekta priset och värdet kommer att gå upp och ner under tiden som man försöker säkerställa det”, säger han och fortsätter:

”Potentialen för den här tekniken är så djupgående och många fattar det. Samtidigt är ekosystemet i ett väldigt tidigt skede och det kommer att ta tid innan kvalitén på olika projekt sätter sig.”

Den kreativa förvandlingen som var en del av dotcom-eran har bidragit till utvecklingen av samhället och uppbyggnaden av internet. Den var oerhört viktig

Projekten som Joseph Lubin refererar till är de så kallade initial coin offerings, ICO:er, där kryptovalutor används för att finansiera olika projekt inom företag. Bara under 2017 investerades 5 miljarder dollar, över 40 miljarder kronor, i ICO:er enligt sajten Coindesk. Samtidigt har flera nationella finansinspektioner, bland annat den svenska och amerikanska, varnat för den här typen av investeringar på grund av risken för bedrägeri. 

För Joseph Lubin kan situationen liknas vid it-bubblan vid millennieskiftet. 

”De allra flesta som förlorade sina jobb på företag som gick under, gick vidare till andra bolag som senare blev väldigt framgångsrika. Den kreativa förvandlingen som var en del av dotcom-eran har bidragit till utvecklingen av samhället och uppbyggnaden av internet. Den var oerhört viktig. Visst, det finns en hel del dåliga projekt där ute men även bra sådan som kommer att misslyckas. Men det kreativa arbetet som pågår kommer att hjälpa oss att förstå hur vi ska bygga den här teknologin så att den verkligen får effekt.”

Läs även: Bernie Sanders på SXSW: Avreglera inte bankerna 

Vissa argumenterar att skillnaden mellan it-bubblan och det nuvarande intresset för kryptovalutor och ICO:er, var att under den tidigare så var skadan inte lika utspridd utan påverkade mestadels personer som var aktiva i den. När det gäller de senare blockkedjeprojekten är det en större mängd privatpersoner utan tillräcklig insikt som riskerar att förlora sina pengar. Det håller däremot inte Joseph Lubin med om.

”Jag tror att det fanns många sätt som mammor och pappor kunde råka illa ut i dotcom-kraschen. Självklart ska privatinvesterare skyddas men om personer runt om i världen tror på ett projekt och vet vad det handlar om så ska de också få investera i det.”


Konferensen SXSW
SXSW, även kallad South by South West, är en tech-, film- och musikfestival som årligen drar över 100 000 besökare till Austin, Texas. Konferensen är bland annat känd för lanseringen av Twitter 2007 och livestreamingbolaget Meerkat 2015. Under 30-årsjubiléet 2016 kunde konferensen skryta om att gästas av den sittande presidenten Barack Obama.


 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?