1515

Ether mer populärt än bitcoin på Stockholmsbörsen

Kryptofebern fortsätter att rasa med fortsatt frenesi. Men trots att handeln med bitcoin-certifikat på Stockholmsbörsen ökat med drygt 3 000 procent på ett år har ether-certifikaten nu gått om.

Handeln med ether-certifikat har gått om bitcoin-certifikat i januari.
Handeln med ether-certifikat har gått om bitcoin-certifikat i januari.Foto:Amanda Lindgren.

Kryptovalutornas raketartade uppgång under 2017 resulterade i att tillgångsslaget dök på allt fler investerares radar och Di Digital kunde i höstas rapportera att intresset för att investera i bitcoin hade ökat rejält bland privatsparare. 

Och trots att flera större amerikanska börsoperatörer lanserade terminshandel, det vill avtal om att köpa en tillgång i framtiden till ett bestämt pris, på bitcoin i fjol finns det fortfarande relativt få sätt att få exponering mot tillgångsslaget för privatpersoner som inte vill investera direkt i kryptovalutor. 

Läs mer: Bitcoin-handeln lyfter Avanza 

Ett sätt att få exponering mot de bägge kryptovalutorna bitcoin och ether är certifikat utgivna av XBT Provider (även schweiziska Vontobel lanserade nyligen bitcoin-certifikat som handlas via NGM:s derivatbörs) som handlas på Stockholmsbörsen. Och enligt statistik från Nasdaq har handeln i dessa ökat lavinartat under det senaste året.

Under perioden 1–24 januari 2018 gjordes i snitt 4 640 affärer om dagen i XBT Providers certifikat som följer bitcoin. Det kan jämföras med i snitt 142 affärer om dagen under det första kvartalet 2017.

Den riktigt dramatiska ökningen har dock skett i ether-certifikatet, som lanserades i oktober 2017, där det det gjordes i snitt 8 912 affärer om dagen i januari jämfört med i snitt 2 487 affärer under det fjärde kvartalet 2017.

Även sett till omsättning har ether-certifikatet tagit över tronen med en genomsnittlig omsättning på 316 miljoner kronor om dagen i januari vilket kan jämföras med 207 Mkr för bitcoin-certifikatet. 

Exakt vad som ligger bakom tronskiftet går att diskutera. Klart är dock att priset på ether har stigit med 65,6 procent till 1 198 dollar sedan årsskiftet medan bitcoin backat med 18,8 procent till 11 242 dollar per bitcoin, enligt Coindesk.

Läs mer: Experterna: Därför rasar kryptovalutorna 

Varför har ether-certifikatet gått om?

”Jag vet faktiskt inte varför den har blivit så populär. Det är väldigt mycket spekulation i de här papprena och är man spekulativt lagd så söker man sig till det instrument som har rätt momentum, volatilitet och likviditet. Då har det här instrumentet passat rätt bra helt enkelt”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. 

”Vill man investera i och hålla bitcoin tycker jag man ska göra det direkt i kryptovalutan istället för i certifikat”, fortsätter han. 

Enligt Coinmarketcap är bitcoin fortfarande den klart största kryptovalutan med ett marknadsvärde på 191 miljarder dollar följt av ether på andraplats med 117 miljarder dollar.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?