1515

EQT:s vd varnar storbolagen för startups

"Antingen anpassar du dig och omfamnar digitaliseringen eller så kommer du att hamna i en nedåtgående spiral". Det säger EQT:s vd Thomas von Koch i en intervju om riskkapitalbolagets satsning på startupföretag. 

Riskkapitalbolaget EQT:s vd Thomas von Koch.
Riskkapitalbolaget EQT:s vd Thomas von Koch.

Wallenbergssfärens riskkapitalbolag EQT håller på att starta en fond för investeringar i unga teknikföretag. Enligt tidigare medieuppgifter handlar det om en fond på flera miljarder kronor som kommer att bli en av de största i Europa.

Än så länge har EQT valt att svara undvikande på frågor om fonden. Men i en intervju med Financial Times pratar EQT:s vd Thomas von Koch mer öppet om den och om utmaningarna för Private Equity-bolagen. 

"Du kommer att se många tröskeleffekter där ett gammalt beteende byts ut snabbt", säger Thomas von Koch och varnar riskkapitalbolagen för vad som väntar. 

"Antingen anpassar du dig och omfamnar digitaliseringen eller så kommer du att hamna i en nedåtgående spiral. Det kommer inte att hända över en natt men det kommer att gå snabbt", säger han till FT. 

Private Equity-bolagen har haft svårare att leverera avkastning de senaste åren. Thomas von Koch menar att riskkapitalisterna behöver lära sig att digitalisera sina portföljbolag för att inte hamna på efterkälken. 

Det förklarar också varför EQT satsar på att starta en fond för investeringar i unga techbolag. Tidigare i år anställde EQT bland annat serieentreprenören Hjalmar Winbladh och Uber-chefen Kees Koolen till det nya område EQT Ventures. 

Läs mer: Superinvesteraren om EQT:s techsatsning

”Vi ser ett hål i marknaden över hela Europa när det gäller finansiering i tillväxtfaserna. Det finns många små venture capital-aktörer och affärsänglar som investerar tidigt men få stora aktörer för senare faser", sa Kees Koolen till Di Digital tidigare i september om den "hemliga" fondens inriktning.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?