1515
Annons

EQT-veteranerna utmanar rekryteringar – tar in 10 miljoner

Med kunder som Nordnet, Werlabs och Peltarion ska hr-bolaget Alva labs få rekryterare att lägga cv och personligt brev åt sidan för att i stället använda sig av data.

Alva Labs grundare (från vänster): Björn Ström, Malcolm Burenstam Linder och Peter Schierenbeck.
Alva Labs grundare (från vänster): Björn Ström, Malcolm Burenstam Linder och Peter Schierenbeck.

Alva Labs utvecklar en rekryteringsplattform för bolag som ska rekrytera personal eller vidareutveckla den befintliga personalstyrkan. Till sin hjälp tar bolaget data och metoder som forskats fram inom området, allt för att försöka göra rekryteringsprocessen så objektiv som möjligt.

Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor, från bland andra Almi Invest och ett antal affärsänglar, för att skala upp och nå ut med produkten.

”Vi kommer nu satsa på vidare tillväxt och fortsatt produktutveckling. Vi har 'proof of concept' för det vi gör och produkten är stark”, säger medgrundare och vd Malcolm Burenstam Linder.

Läs mer: Rysk robot rekryterar åt Ikea 

Alva labs grundades 2017 av Malcolm Burenstam Linder, Peter Schierenbeck och Björn Ström. Tillsammans jobbade de tre grundarna på EQT Ventures och såg då, i de bolag där de var operativa, behovet av en bättre rekryteringsprocess.

”På EQT Ventures träffade vi hundratals bolag och team och investerade i några av dem. Den gemensamma nämnaren var hur stor del av framgången som berodde på hur teamen i bolagen fungerade”, säger Malcolm Burenstam Linder.

Bolaget har jobbat i det dolda för att ta fram sin hr-plattform. Trots det har man redan i dag kunder som nätmäklaren Nordnet, kändisbolaget Werlabs och AI-bolaget Peltarion. De nya miljonerna ska gå till marknadsföring och till att nå ut till nya kunder.

Läs mer: Så mycket investerade techstjärnorna i Werlabs

Förutom de tre grundarna har Alva labs 9 anställda, något man måste öka i och med planerna på att skala bolaget. I teamet finns personer med bakgrund inom psykologi, tech och organisationsutveckling.

Enligt medgrundaren Malcolm Burenstam Linder handlar bolagets produkt om att ställa om bolag från äldre, inte så väl fungerande, rekryteringsprocesser till mer datadrivna. 

Detsamma gäller utvecklingen av medarbetare som redan är ombord. Tanken är att det ska bli mer kostnadseffektivt att rekrytera med Alva labs verktyg eftersom det bland annat minimerar risken för felrekryteringar.

”Vi kan driva en mer objektiv process med hjälp av mer fördomsfria mätmetoder, exempelvis genom personlighets- och logiktest i ett första steg. Vi tror på att man objektivt kan mäta och förutspå en persons fallenhet och därmed också förstå vilka som kan passa i olika sammanhang och olika team”, säger Malcolm Burenstam Linder och fortsätter:

”Det finns en stor outnyttjad potential på arbetsmarknaden på grund av att den som rekryterar exempelvis fortfarande till viss del förlitar sig på vilken skola någon gått på, en otillräcklig urvalsmodell. Vi vill gå utöver de traditionella metoderna som att titta på cv och liknande och bidra till en mer evidensbaserad metod.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera