1515

EQT Ventures-grundaren: "Vi tar för lite risk i Europa"

Europa har misslyckats med att odla och förvalta snabbväxande startupföretag. Det vill Hjalmar Winbladh, partner på EQT Ventures, ändra på. "Vi tar för lite risk i Europa", säger han till Di Digital i samband med fondens första, offentliggjorda investering.

Hjalmar Winbladh är en av grundarna av EQT Ventures.
Hjalmar Winbladh är en av grundarna av EQT Ventures.Foto:Jesper Frisk

Tillsammans med riskkapitalbolagen Venture Stars och Senovo investerar det svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures 5 miljoner euro, motsvarande 46 Mkr, i jämförelsesajten Holidu. Det skriver sajten Techcrunch.

Startupbolaget Holidu grundades 2014 och jämför priserna på semesterbokningar från hundratals sajter för att identifiera det billigaste alternativet. 

Investeringen är den första som offentliggörs från EQT Ventures, riskkapitalkoncernen EQTs nya storsatsning på snabbväxande teknik- och internetbolag. Fondens partner och medgrundare Hjalmar Winbladh, som tidigare grundat bolagen Wrapp och Rebtel, menar att den ligger i linje med bolagets kunskapsbas.

”Det är ett bolag inom reseindustrin och vi har ju en partner som har erfarenhet på det området”, säger Hjalmar Winbladh.

Han refererar till EQT Ventures-medgrundaren Kees Koolen, även grundare av Booking.com och som skötte Ubers internationella expansion.

Läs även: Superinvesteraren om EQT:s nya satsning

Kees Koolen lämnade booking.com officiellt för två år sedan men redan innan dess hade Hjalmar Winbladh och Kees Koolen diskuterat en satsning på europeiska startupföretag.

Det här är något som jag och Kees har planerat i fyra till fem år”, säger Hjalmar Winbladh om EQT:s nya satsning.

Hjalmar Winbladh ser försäljningen av booking.com till amerikanska Priceline Group som ett exempel på hur Europa har misslyckats i att behålla sina globala vinnare. 

 

Vi tar för lite risk i Europa och satsar på att skapa lokala vinnare i stället för globala. 

 

”Det är ett bolag som såldes alldeles för tidigt från Europa. Det var ingen som ville investera i det. Tyvärr var det ett bolag som skulle kunna ha varit Europas främsta fristående bolag om det hade funnits lite mer riskvilligt kapital 2005. Då skydde alla den typen av investeringar som pesten”, säger han.


Med EQT Ventures hoppas Hjalmar Winbladh kunna ändra på den saken. Allt pekar på att fonden kommer göra stora, ambitiösa investeringar.

”Det finns så otroligt mycket innovation och talang i Europa men det saknas värdeadderande riskkapital som förstår risk. Vi tar för lite risk i Europa och satsar på att skapa lokala vinnare i stället för globala. Det måste vi ändra”, säger Hjalmar Winbladh.

I övrigt fortsätter han att vara tystlåten om EQT Ventures planer. Enligt Hjalmar Winbladh strider det mot EU:s lagstiftning att diskutera fondens varande eller icke-varande innan den har gjort sin sista stängning. 

EQT har anställt flera tunga namn till sin nya satsning. Di digital har tidigare rapporterat om att Aurore Belfrage, medgrundare till Wrapp, Ted Persson, medgrundare på digitalbyrån Great Works och Andreas Thorstensson, medgrundare till Toborrow, har rekryterats till EQT Ventures.

Läs även: EQT:s vd varnar storbolagen för startups


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?