1515
Annons

EQT:s musikbolag plockar in börsveteran från MTG

Musikbolaget Epidemic Sound, som i fjol värderades till 12 miljarder kronor, har återkommande förnekat att de förbereder en börsnotering.

Trots det plockar bolaget nu in börsveteranen Lars Torstensson från MTG till rollen som ir- och kommunikationschef.

Lars Torstensson är ny ir- och kommunikationschef på Epidemic Sound, som leds av vd:n Oscar Höglund.
Lars Torstensson är ny ir- och kommunikationschef på Epidemic Sound, som leds av vd:n Oscar Höglund.Foto:Press och Di.

Det svenska musikbolaget Epidemic Sound tog i fjol in 3,8 miljarder kronor i en kapitalrunda, till en värdering kring 12 miljarder kronor. Bolagets affärsidé är att sälja licensfri musik genom en prenumerationstjänst till allt ifrån tv-kanaler till Youtube-kreatörer.

Största ägare i bolaget är EQT EQT -2,77% Dagens utveckling med 33 procent, följt av den amerikanska kapitalförvaltaren Blackstone med 18 procent. Men Epidemic Sound har även fått in svenska institutioner som AMF, Alecta och Tin Fonder på ägarlistan, aktörer som vanligtvis enbart får ha en mindre andel onoterade innehav.

Nu står det klart att Epidemic Sound rekryterar en ny ir- och kommunikationschef i form av Lars Torstensson från börsnoterade MTG MTG B -0,09% Dagens utveckling , där han tidigare varit så väl finans- som ir-chef. Han börjar sin tjänst på bolaget den 1 juni och ersätter Gem Griffiths i rollen.

Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund har tidigare förnekat att en börsnotering av bolaget skulle vara nära förestående. Inte heller rekryteringen av Lars Torstensson ska ses som en del av förberedelserna för en börsnotering, uppger bolaget.

”Vi har inga planer på en börsnotering utan fokuserar helt på att bygga verksamheten”, skriver Anna-Clara Olofsson, presskontakt på Epidemic Sound, i ett mejl till Di.

Lars Torstensson har tidigare haft roller på Sweco, Tele2, Swedbank Robur och Handelsbanken.

Epidemic Sound omsatte 575 miljoner kronor under 2020, varav 44 procent av intäkterna kommer från USA, med en förlust om 147 Mkr på sista raden. Fjolårets räkenskaper är ännu inte offentliggjorda.

Bolaget har sedan tidigare gjort andra tunga rekryteringar. Bland annat tog musikigenkänningsbolaget Shazams tidigare vd Andrew Fisher över ordförandeklubban i Epidemic Sound i fjol, samtidigt som de värvat Svenskt Näringslivs chefsjurist Christina Källenfors.

Läs mer: Tidigare Shazam-chef tar klubban i EQT:s musikjätte 

Läs mer: Digitala musikbolaget värvar Svenskt Näringslivs chefsjurist


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?