1515

EQT-grundare och Abba-Björn bakom jättesatsning på digitalt kulturhus i Stockholm

Stockholm ska få ett nytt digitalt kulturhus i en av Hötorgsskraporna. Bakom projektet Space, som ska öppna 2021, står näringslivsprofiler som Per Sundin, Lars Blomberg, Gustav Käll, Björn Ulvaeus samt Conni Jonsson tillsammans med AMF Fastigheter.

En digital rendering av Space, som ska öppna 2021 i de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan.
En digital rendering av Space, som ska öppna 2021 i de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan.
Foto:Viktor Fremling

Space ska ta över de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan, som ligger närmast Sergels torg. På nära 7500 kvadratmeter ska en musikscen och gamingarena samsas med produktionsstudior. Sammantaget handlar det om en mötesplats för den digitala generationen, enbart gamingdelen ska ha över 500 speldatorer.

Målet är att slå upp portarna under 2021.

”Vi ska bygga en arena som ska rymma 650 till 800 personer där det kan hållas konserter, företagspresentationer, konferenser och e-sportturneringar”, säger Per Sundin som tidigare i höstas lämnade Universal Music för att bli vd för Pop House Sweden, som bland annat äger Abba The Museum och konsertarenan Cirkus.

Space ägs av grundarna Per Sundin, reklamveteranen Lars Blomberg samt e-sportentreprenörern Gustav Käll, som tar vd-rollen i Space. Huvudägare är Pop House Sweden där Björn Ulvaeus och riskkapitalbolaget EQT:s grundare Conni Jonsson är majoritetsägare.

Grundartrion har filat på ett digitalt mecka av det här slaget länge. För några år sedan försökte de köpa Inferno Online vid Odenplan, men förlorade budgivningen.

”Vi har jobbat med det här i två och ett halvt år. AMF Fastigheter ställer i ordning lokalen och vi investerar allt som behövs för att det ska bli så häftigt och interaktivt som möjligt. Jag kan inte nämna några summor, men det är väldigt mycket pengar”, säger Per Sundin.

I dagsläget vill grundarna inte gå in på detaljer i affärsplanen eller säga något om förväntad omsättning. De räknar dock med flera intäktsströmmar.

”Vi är fortfarande i ett tidigt skede. De primära intäkterna kommer att vara gaming-stationer, företagsevent, konserter, uthyrning av studior, co-working, gym, utställningar, restaurang och bar.” 

Enligt Per Sundin handlar det inte om att maximera vinsten utan ”göra någonting vi kan vara stolta över”. På längre sikt planerar de att skala upp och ta Space till fler platser i Sverige och ut i Europa.

”Jag är övertygad om att vi kommer att få se mer av sådant här, vi är bara i början av en helt ny kulturell era”, säger Per Sundin, som presenterade skisserna för projektet vid en presskonferens i Stockholm på onsdagen. 

Enligt AMF Fastigheters vd Mats Hederos handlar ombyggnaden av lokalerna framför allt om specialanpassningar. En investering på över 10 miljoner kronor. 

”Jag kan inte ge någon siffra i dag, vi satsar tillräckligt mycket för att det ska bli bra. En vanlig hyresgästanpassning i en eftersatt lokal ligger sällan på under 10.000 kronor per kvadratmeter oavsett vad man gör”, säger han.

Bottenvåningarna i Hötorgsskrapan intill ”Plattan” andas modern kulturhistoria. Längst ned låg tidigare rockklubben Underground där U2 gjorde en av bandets första spelningar i Sverige i början av 1980-talet. Även Håkan Hellström höll i början av karriären konsert här liksom legendariska punkgruppen Ebba Grön.

I början av 1990-talet hade norra Europas största skivbutik Mega Store ett par av våningarna. I avdelningen för maxisinglar jobbade då en ung man vid namn Martin Sandberg. Han upptäcktes av Dag Volle, mer känd som Denniz Pop, och lockades över till Cheironstudion och har därefter skrivit musikhistoria som Max Martin.

”Lokalernas musikhistoria var embryot till att vi började spinna på att hitta en samarbetspartner med förmåga och förutsättningar som gör att vi kan få den avkastning som Sergels torg och vi behöver”, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.

Han pekar samtidigt på vikten av att engagera Stockholms stad i projektet.

”Samarbetet med staden är avgörande. Vi vill göra Stockholm mer attraktivt och Sergels torg är en plats det går att göra väldigt mycket mer av.”

AMF Fastigheter har tidigare bland annat gjort omvandlingen av Mood-gallerian till en plats för restauranger samt framför allt den stora omdaningen av Galleriankvarteren, Urban Escape på fastighetssvenska, samt förvandlat Brunkebergstorg till en mer levande plats med hotell och krogar.

”Jämte Urban Escape är Space ett litet, men viktigt projekt för oss, för att bidra till att stärka Stockholm som kultur- och musikstad.”

Finns det något som kan stjälpa projektet?

”Inte som jag ser det. Det finns inga tekniska hinder och projektet som sådant hoppas vi tas emot positivt i och med att vi försöker utveckla ett område som i dag upplevs som otryggt.”

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr är med på resan även om Stockholms stad formellt inte går in med några pengar i projektet.

”Att Sergels torg görs om från en öppen drogscen till en plats för kreativa innovationer, musik och spel är ett enormt tillskott för Stockholm. Framöver kommer vi säkert att ingå i olika samarbeten”, säger hon.

Att Space skulle kunna inkräkta på i sammanhanget mer anrika Kulturhuset ses inte som något problem.

”Jag tror det finns stora synergieffekter och de kan dra nytta av varandra. Jag ser framför mig att det kan bli fler samarbeten mellan Kulturhuset och Stockholms tech-sektor och kreativa näringar. Det här är helt rätt sätt att förvandla Sergels torg som plats”, säger Anna König Jerlmyr.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?