1515

Epidemic Sound om succéåret: ”Kan inte växa snabbare än så här”

Musikbolaget Epidemic Sound nådde nästan lönsamhet och räknar med att fördubbla sin omsättning i år.

Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund
Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar HöglundFoto:Epidemic Sound

Epidemic Sound, som köper musik och licenserar den vidare till tv- och Youtube-produktioner, såg sin försäljning stiga med 70 procent i fjol till 54 miljoner kronor.

I år ska det gå ännu bättre, med en tillväxt på omkring 100 procent, enligt vd:n Oscar Höglund.

”Det vi tycker är bra är att vi lyckas öka tillväxten”‚ säger han till Di Digital.

Dessutom tog sig Epidemic Sound nästan till lönsamhet. Efter att ha gått knappt 10 miljoner kronor back 2015 landade förlusten i fjol på drygt 250 000 kronor.

Musikbolaget fick i våras in speljätten Paradox Interactives vd Fredrik Wester som delägare. Nu går han, tillsammans med bland annat Creandum, in med ytterligare 10 miljoner kronor i bolaget.

För ett riskkapitalbolag i Creandums storlek är det en förhållandevis liten finansieringsrunda.

Varför tar ni inte in mer kapital?

”Snabbare än så här kan vi inte växa just nu. Vi tar in pengar för att kunna vara så aggressiva det bara går. För tillfället behöver vi inte mer än så.”

Oscar Höglund utesluter dock inte ytterligare kapitaltillskott framöver.

”Nu har vi tagit in 20 miljoner på relativt kort tid. Vi vill inte ta in ännu mer pengar nu. Men ser vi en exceptionell utveckling inom något område kommer vi att vilja gasa ännu mer där.”

I våras berättade Epidemic Sound för Di Digital att bolaget hade över hundratusen kunder, allt ifrån stora tv-kanaler till bensinmackar och shoppingcenter till företag som gör rörlig bild till individuella Youtubers som använder musik i sina klipp. 

”Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal. Så ser det ut i de flesta europeiska länderna. På Facebook och  Youtube är vi nog den största leverantören av musik till rörlig bild", sade Oscar Höglund.

I musikkatalogen finns omkring 30 000 verk i 180 olika genrer och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. I år räknar de med att betala ut 20 miljoner kronor till upphovspersoner.

Grundarteamet till Epidemic Sound har en gedigen erfarenhet inom musik, media och riskkapital.

Peer Åström och David Stenmarck är musikproducenter och har bland annat skrivit musik för Madonna respektive Celine Dion. Jan Zachrisson har medgrundat TV4 och Zodiak Television. Oscar Höglund har jobbat på Boston Consulting Group och Zodiak Television. Hjalmar Winbladh har grundat bland annat Wrapp och Rebtel och är nu partner på EQT Ventures.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?