1515

Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja

Det snabbväxande musikbolaget värderas till 1,1 miljarder när riskkapitaljätten EQT köper in sig. Dessutom har alla bolagets grundare sålt delar av sina innehav, kan Di Digital avslöja.

Epidemic Sounds vd Oscar Höglund.
Epidemic Sounds vd Oscar Höglund.Foto:Hampus Andersson

Det unga Stockholmsbolaget Epidemic Sound (NTL) stod för en av 2017 års mest uppmärksammade affärer på musikområdet.

Bolaget, som tillhandahåller en ljudbank där alla från Youtube-kreatörer till Spotify kan köpa musik, tog i november in riskkapitaljätten EQT som delägare.

Varken EQT eller det snabbväxande bolaget ville säga något om affärens storlek eller bolagets värdering.

Nu framkommer det att Epidemic Sound värderas till drygt 1,1 miljarder kronor i affären, enligt handlingar hos Bolagsverket som Di Digital tagit del av.

Därmed blir Epidemic Sound ett av den växande skaran miljardbolag inom techsektorn. 

Alla bolagets grundare – Peer Åström, Jan Zachrisson, Hjalmar Winbladh, David Stenmarck och Oscar Höglund – har dessutom sålt befintliga aktier i samband med affären, uppger en källa med insyn i affären.

EQT-partnern Johan Dettel betonar att alla grundarna är kvar som ägare.

Grundarna fortsätter att vara ägare... det är viktigt för oss

”Grundarkollektivet fortsätter att vara ägare i den nya strukturen. Det är viktigt för oss”, säger Johan Dettel, som avböjer att vidare kommentera köpet av befintliga aktier.

Utöver de befintliga aktierna har EQT och Creandum investerat 277 Mkr i en nyemission.

Totalt har EQT:s Mid Market-fond investerat drygt 440 Mkr i Epidemic Sound, vilket gör affären till något mindre än genomsnittet för fonden i allmänhet.

”Vi tar inte bara hänsyn till storlek på bolagen, utan även på möjligheten till avkastning och ur det perspektivet ser vi Epidemic Sound som en väldigt intressant investering”, säger Johan Dettel.

Läs mer: Epidemic Sound om succéåret: ”Kan inte växa snabbare än så här” 

Bland Epidemic Sounds grundare med störst innehav finns serieentreprenören Hjalmar Winbladh, som inför försäljningen ägde aktier värda 155 Mkr. Hjalmar Winbladh har sedermera blivit partner på EQT:s teknikinriktade gren EQT Ventures. Det har inte inneburit någon intressekonflikt, enligt Johan Dettel.

”Hjalmar har inte varit delaktig i processen internt. Han har behandlats precis som de övriga ägarna. Han är heller inte delaktig i Mid Market-fondens investeringskommittéer”, säger han.

Hjalmar Winbladh var Epidemic Sounds första investerare och presenteras som grundare på bolagets sajt. För Di Digital avböjer han att kommentera affären.

Epidemic Sounds försäljning steg 2016 med 70 procent till 54 Mkr. För 2017 skulle den siffran fördubblas, uppgav vd:n Oscar Höglund i juli.

Di Digital har sökt Oscar Höglund.

Intervju: Martin Tivéus om Klarnas framtid 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?