1515

Epicenter tar klivet över Atlanten - ska hjälpa startups expandera

Det hajpade svenska innovationshuset Epicenter och Svensk-amerikanska handelskammaren etablerar en fysisk mötesplats i New York. Målsättningen är att öka intresset för Sverige bland amerikanska investerare, entreprenörer och företag.

Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren, och Patrick Mesterton, vd på Epicenter.
Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren, och Patrick Mesterton, vd på Epicenter.

Nu inleder innovationshuset Epicenter ett samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i New York. Tillsammans öppnar de en fysisk mötesplats i en skyskrapa på centrala Manhattan. Det ska fungera som en språngbräda för svenska företag in till den jättelika marknaden på andra sidan Atlanten.

Projektet kallas för "Gateway X Epicenter" och lokalerna kommer att slå upp portarna i september 2018. 

”Vi ser att många svenska tillväxtföretag som kommer till USA har en förmåga att tappa bort sig lite till en början. Då kan vi bidra med råd och stöd och peka dem i rätt riktning”, säger Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren.

Enligt Svensk-amerikanska handelskammaren finns det ett skriande behov av en plats där företag och entreprenörer från de båda länderna kan mötas, bekanta sig och så småningom göra affärer.

”Vi fungerar redan som en naturlig mötesplats för de stora svenska företagen, till exempel Volvo, Sandvik och Skanska. Nu hoppas vi att de ska kunna samarbeta ännu närmare med startupsektorn, genom synergieffekter och korsbefruktning”‚ säger Anna Throne-Holst.

Många av jättarna i det svenska näringslivet väljer nu att stötta initiativet finansiellt, uppger parterna. 

Läs mer: Larmet: Techbolagen får inte plats i Stockholm

I lokalen kommer det bland annat att anordnas matchmakingdagar och kompetensutveckling, men den ska även inhysa ett innovationslabb och ett hundratal flexibla arbetsplatser.

”Ett av de mest värdebyggande stegen i ett företags resa är att etablera sig internationellt. Vi tror att vi kan öka deras tillväxtmöjligheter genom att erbjuda en dörröppnare i form av en fysisk mötesplats. Det kan också bli en språngbräda för amerikanska företag som vanligtvis är väldigt svåra att få över till Europa”, säger Patrick Mesterton, vd på Epicenter.

Etableringen syftar också till att locka ännu fler amerikanska riskkapitalister till svenska bolag.

”Svenska 'scale-ups' är jämförelsevis väldigt prisvärda att investera i jämfört med sina amerikanska motsvarigheter”, säger Anna Throne-Holst. 

Epicenter har i dagsläget runt 400 medlemsföretag som nu får tillgång till en plattform på den amerikanska östkusten. Bägge parterna understryker samtidigt att New York håller på att komma ikapp Silicon Valley som hetaste regionen för techbolag i USA.

Vad är den övergripande visionen?

”Det stora målet är att hjälpa svenska bolag till kraftigare och snabbare tillväxt. Då kan det handla om fysisk etablering i USA, försäljning på marknaden, anskaffning av kapital, eller andra former av samarbeten. Vi ska bli en destination som knyter samman de båda ekosystemen, slussar affärer och hjälper till med rekrytering”, säger Patrick Mesterton.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Epicenter även är i full färd med att göra sin första internationella etablering i Nederländernas huvudstad Amsterdam.

Läs mer: Populära svenska techhubben expanderar utomlands 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?