1515

Entreprenörer vinner på hållbar friluftstrend: ”Mer praktiskt att hyra”

Friluftstrenden har pågått i många år och fick en extra skjuts under pandemin.

Då allt fler även vill konsumera hållbart växer bolag som säljer eller hyr ut begagnad friluftsutrustning.

Houdinis vd Eva Karlsson
Houdinis vd Eva Karlsson
Re-adventures grundare Jenny Kask och Kicki Olivensjö.
Re-adventures grundare Jenny Kask och Kicki Olivensjö.
Re-adventures fysiska butik i Västermalmsgallerian på Sankt Eriksgatan i Stockholm.
Re-adventures fysiska butik i Västermalmsgallerian på Sankt Eriksgatan i Stockholm.

Rapporter om alltmer folk på vandringsleder, fler medlemmar till Friluftsfrämjandet och högt tryck på bokningar i fjällen – frisk luft och svemester lockar till friluftslivet.

Samtidigt har det dykt upp allt fler entreprenörer som servar trenden med friluftsprodukter. Med det syns även en ökad efterfrågan på second hand-produkter, både ur ett ekonomiskt, men framför allt ur ett klimatperspektiv. 

Re-adventure grundades i december i fjol. Grundarna Jenny Kask och Kicki Olivensjö ansåg att det fanns ett hål att fylla på marknaden, med för stor andel nyproduktion och för lite begagnat. 

”Den överproduktion och konsumtion som vi alla bidragit till är det nu hög tid att vi tänker om och bidrar till en mer hållbar konsumtion”, säger Jenny Kask.

Att bidra till den cirkulära konsumtionen är det huvudsakliga syftet. 

Att sälja sina plagg via Re-adventure ger 40 procent av priset medan Re-adventure tar 60 procent. Om plaggen inte säljs inom två månader skänks de till Stadsmissionen.

”Vi har inget inköpt lager så det mesta av det vi tar in säljer vi.  Kunden får betalt när varan är såld. Vi tar inga risker och tack vare det har vi ett positivt resultat”, säger Jenny Kask.

Re-adventure har en butik i Västermalmsgallerian i Stockholm, men bolagets fokus ligger på nätet. Grundarna ser ett växande intresse för både begagnat och friluftsliv, med en bred kundbas både i ålder och i kön. 

”Det har blivit en livsstil att handla second hand ”, säger Jenny Kask.

Priser varierar, men brukar snitta på runt hälften mot nypris. 

Sedan januari har Re-adventure omsatt 1,3 miljoner kronor, och har i dagsläget tre heltidsanställda och två konsulter som hjälper till att utveckla webben och marknadsföringen. 

Emelie Sellberg och Magnus Sellberg, Outdoor Buddies grundare.
Emelie Sellberg och Magnus Sellberg, Outdoor Buddies grundare.Foto:Martin Olson

Ett annat sätt att tillfredsställa den ökade efterfrågan på hållbarhet är uthyrning. 

Outdoor Buddies hyr ut kläder och utrustning till friluftsliv och utomhusaktiviteter. Företaget grundades 2014, då som Rent-a-plagg, och är baserat i Åre men mycket av deras försäljning sker online. 

Utöver uthyrningen säljer företaget både nya och begagnade produkter.

”Det är inte helt ovanligt att någon hyr något och sedan vill behålla det”, säger medgrundaren Emelie Sellberg,

Förra sommaren ökade efterfrågan explosionsartat och Emelie Sellberg tror att uthyrningen är här för att stanna. 

”Trenden startade redan innan pandemin, folk vill ut men vill inte nödvändigtvis köpa nya grejer. Folk har inte plats för saker de enbart använder några dagar per år”, säger Emelie Sellberg.

Outdoor Buddies omsatte år 2020 knappt tre miljoner kronor, nästan en dubblering från 2019, och trenden ser ut att fortsätta. Emelie Sellberg ser potential i uthyrningsmarknaden och säger att affärsmodellen är uppskattad även av kunderna. 

”Den största majoriteten av våra kunder har råd att köpa sakerna, de tycker bara att det är mer praktiskt att hyra.” 

I dagsläget består Outdoor Buddies av Emelie Sellberg och hennes man Magnus Sellberg. De tar in extra personal under högsäsongerna och paret letar riskkapital för att kunna expandera i en högre hastighet. 

Ett mer etablerat företag är Houdini, som grundades 1993.

Utöver nya produkter säljer bolaget, sedan 2012, även begagnat via Houdini Reuse. 

Merparten av Houdinis försäljning och uthyrning sker online, antingen via hemsidan eller via återförsäljare. Trenden går enligt vd:n Eva Karlsson mer åt det digitala hållet. Företaget har etablerat sig globalt och finns i dag på 38 olika marknader. Uthyrningen är enbart tillgänglig i Sverige och Norden för att undvika långa transporter i onödan. Men företaget planerar att expandera uthyrningsmöjligheterna via regionala kluster. 

Under pandemin har de ökat den digitala försäljningen på alla marknader och samtidigt ökat sin närvaro i digitala kanaler. 

”Tittar man på vår långsiktiga strategi så har vi kunnat göra väldigt mycket under pandemin. Vi har kunnat höja vår lönsamhet tydligt, vi har ökat vår digitala handel och drastiskt ökat vår direktförsäljning”, säger Houdinis vd Eva Karlsson.

I dagsläget är det enbart några få procent av försäljningen som är second hand då den är tämligen nyetablerad online. Tidigare har second hand-försäljningen enbart skett i fysiska butiker. Houdini har sedan två veckor tillbaka även etablerat second hand-försäljning internationellt. 

”Efterfrågan på second hand har varit stor och vi förväntar oss en fortsatt ökning i och med online-lanseringen”, säger Eva Karlsson.

När uthyrning och köp inte är ett alternativ finns Fritidsbanken. Fritidsbanken är en ideellt driven förening som främst finansieras av de kommuner där de finns. Under 2021 har de även tagit emot bidrag från bland annat Riksidrottsförbundet, SCIF och Region Värmland.

Idrottandet i Sverige har minskat under pandemin enligt siffror från riksidrottsförbundet. Föreningen vill fungera som en inkörsport till friluftsliv och idrott för människor som annars kanske hade avstått, enligt Henric Byström, varumärkes- och kommunikationsansvarig på Fritidsbanken,

Enligt en studie gjord av forskningsinstitutet RISE svarade 42 procent av de tillfrågade att de inte hade kunnat genomföra en aktivitet om de inte hade haft möjligheten att låna utrustning. Samtidigt angav 54 procent att de rör sig mer tack vare Fritidsbanken. 

 ”Vi försöker sänka tröskeln till ett aktivt liv”, säger Henric Byström.

Läs mer: Från skogsmulle till lyx – pandemin har eldat på friluftstrenden

Henric Byström, varumärkes- och kommunikationsansvarig på Fritidsbanken.
Henric Byström, varumärkes- och kommunikationsansvarig på Fritidsbanken.Foto:Bjorn Lans

 


Innehåll från WintAnnons

När det lackar mot utdelning i ditt bolag – 3 saker att tänka på

Vissa skålar på midsommar för att fira att nu är det bara halva året kvar till jul. Det är ju lite överdrivet, men när oktober nu går mot sitt slut är det desto mindre överdrivet att tänka lite på framtiden. Och med framtiden menar vi planering för att maximera K10:an och utdelningen ur ditt eget aktiebolag.

Så här i slutet av året är det alltid mycket att tänka på som företagare. Det är inte bara alla bestyr med firanden, julbord och fester, utan också bokslut och utdelningstider. Anders Nilsson, skatteexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint, listar ett gäng saker som är bra att tänka på inför årsslutet. 

Maximera din lön

Det första och viktigaste är att tänka över sin inkomst. Det går att inkomstplanera smart som företagare eftersom du själv styr din lön varje månad.

Att sätta ett maxtak på lönen varje månad är en bra start, då kan du se till att anpassa din lön till olika nivåer, beroende på hur du vill maximera din inkomst. 

2021 är den maximala årslönen 537 200 kronor för att bara behöva betala kommunalskatt. Det innebär ungefär 44 750 kronor i månaden. Om du tar ut en lön som överstiger den summan skattar du ytterligare 20 % på varje krona i statlig skatt. 

Om du kan tänka dig att ligga på en månadslön som inte överstiger 44 750, men ändå vill få ut mer pengar under året kan du göra ytterligare ett uttag, och det är för dig med aktiebolag en aktieutdelning. Hur den funkar går vi igenom lite senare. För det finns fler sätt att tänka på. Vill du sätta dig in i det djupare kan du använda K10.nu, som Wint skapat för dig som själv vill kunna räkna på din utdelning.

Läs också: Så kan Wint ge dig bättre koll på bolagets ekonomi 

Eller tänk på det sociala försäkringsskyddet!

Att planera din lön betyder ju inte alltid att du inte vill betala skatt. Det kanske istället är så att du som företagare vill få till bästa möjliga pensionsgrundande inkomst eller socialförsäkringsskydd. Livet går i olika faser och vid en viss tidpunkt kanske det är viktigt för dig att komma upp till en inkomst som till exempel maximerar din föräldrapeng. 

Tar du ut 380 800 kr under 2021 har du nått upp till den högsta sjukpenninggrundande inkomsten. Det betyder att om du blir sjukskriven kommer du att få maximal utbetalning. 

Om du istället tar ut 476 000 kronor i årslön har du möjlighet att få högsta möjliga föräldrapenningsgrundande inkomst. 

Och med båda dessa summor hamnar du dessutom under den statliga skatten. 

Men om du blickar framåt i livet och vill maxa din pensionsgrundande inkomst behöver du ta ut en lön på 550 374 kronor under 2021. Då kommer du visserligen över brytpunkten för den statliga skatten, men framtiden blir ljusare. 

Ta rätt lön – planera din utdelning!

Om du bestämt dig för att ta ut en lön som hamnar under den statliga skatten kan du ändå få ut mer pengar. Då är det dags för en aktieutdelning. Upp till ett visst gränsbelopp skattas din aktieutdelning med 20 %. Det betyder ju i slutändan att du får en högre årslön. 

Hur högt just ditt gränsbelopp är i år beräknas utifrån två olika regler, förenklingsregeln och huvudregeln, där förenklingsregeln grundar sig på ett schablonbelopp och huvudregeln tar hänsyn till den lön du plockat ut. Men ja, det är rätt krångligt. 

Därför har Wint byggt k10.nu,  som du kan använda för att räkna ut vad din rätta lön är om du vill maximera din utdelning. 

Gott nytt år! (Något tidigt!)

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?