1515

Entreprenör tar it till kemisterna – vinner på ökade krav

LINKÖPING. Att byta it- och konsultbranschen mot jobbet som vd och delägare för ett kemikalieanalysföretag blev en karriärmässig U-sväng för Kristin Wiktorsson. På pappret i alla fall. Nu använder hon sina it-kunskaper för att leda Kemrisk Swedens kemister på distans och ge bolaget ny fart med så kallade ”Saas-lösningar”.

Kristin Wiktorsson har grundat Kemrisk.
Kristin Wiktorsson har grundat Kemrisk.Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren
Foto:Kemrisk kompleterande bild

Kristin Wiktorsson panorerar med blicken, det är som om hon söker efter rörelser och ljud. Men inne på kontoret är allt stilla och tyst.

”Jag har inte varit här på flera månader. Helst av allt skulle jag vilja fylla kontoret med all personal igen, jag föreställer mig kolleger som går här, som livet var innan. Men för ett mindre bolag kan pandemin slå hårt om vi skulle smitta varandra. Distansarbetet måste fortsätta”, säger hon.

Redan i april 2020 övergick Kemrisk Sweden till hemarbete. Nu har det blivit vardag för de affärsområdesansvariga och kemisterna att utveckla verksamheten från sina skärmar.

”Många tänker nog på laboratorier och flytande vätskor när de tänker på kemister. Men våra kemister arbetar med att säkra användning och hantering av kemikalier för att skydda både människor och miljö”, säger Kristin Wiktorsson.

Kemrisk Sweden hjälper företag som ska sätta kemiska produkter på marknaden, oavsett om de är tillverkare, distributör eller importör. Man gör beräkningar och bedömningar av produkternas farliga egenskaper, risker och vilka skyddsåtgärder som ska vidtas om de ska användas yrkesmässigt.

”Våra kunder har olika kompetens när de kontaktar oss, men oavsett om du är kemist eller lekman hjälper vi till i svåra och komplexa frågor om hur regelverk ska tolkas och hanteras. Det har blivit hårdare krav på marknaden och efterfrågan på hållbarhet kring miljö och hälsa växer.”

Om en av företagets kunder exempelvis ska lansera desinfektionsmedel eller ett nytt bilschampo måste de ta fram ett säkerhetsdatablad innan de börjar sälja produkten. Lagar och förordningar blir mer omfattande och förändras kontinuerligt.

”Det är ett komplext område om man inte verkar i branschen. Det krävs expertkompetens för att tyda och bevaka lagstiftningen för kemikalier, och det är där vi kommer in i bilden”, säger Kristin Wiktorsson.

Företagets slogan är ”vi kan kemikalieinformation”, men när hon själv klev in som vd och ägare i augusti 2019 gjorde hon det inte för sina ämneskunskapers skull.

”Jag är absolut ingen kemist, men jag gillar utmaningar. Här får jag kombinera ett helt nytt område med min bakgrund från it-branschen och erfarenhet av företagsutveckling, där fokus alltid har varit på lönsamhet och tillväxt. Det här är ett innovativt och kunskapsdrivande företag som vill framåt.”

2019 hade Kristin Wiktorsson flyttat hem till Östergötland igen efter att i flera år haft ledande befattningar i stora internationella bolag på andra orter. Tanken var då att hon skulle hjälpa företag med strategisk affärsutveckling, nya affärsmodeller och tillväxt – däribland just Kemrisk Sweden.

”Jag hade startat eget, men en månad in i uppdraget fick jag frågan om jag inte var sugen på att anta vd-rollen. Jag behövde ingen längre betänketid innan jag tackade ja. Dels hade bolaget ambitioner med vart det ville komma. Dels ville det utveckla sin plattform och påbörja en tillväxtresa.”

Kemrisk Sweden grundades i början av 1990-talet som ”ett källarföretag” av en kemist och it-entreprenör. Redan då kretsade en stor del av problembilden kring att digitalisera och strukturera kundernas befintliga data med hjälp av ett kemikalieregister. Systemet fick namnet Kemrisk.

”Då som nu menar vi att hjärtat i en bra kemikaliehantering är en riktigt bra kemikalieförteckning. Det senaste året har vi tagit fram en ny ’saas-lösning’, en användarvänlig plattform där kunderna lätt kan hantera sina kemikalier i verksamheten (Saas, software as a service, är företagsmjukvara som säljs som en prenumeration, Di:s anm.). Det är viktigt för oss att följa med i våra kunders tekniska mognad”, säger Kristin Wiktorsson.

 Företaget har under 2020 ökat omsättningen med 25 procent och tredubblat resultatet.

”Vi har en tydlig tillväxtsatsning, planerar att utöka organisationen och ta nya marknadsandelar. Planen är att öka omsättningen med cirka 30 procent per år fram till 2025”, säger Kristin Wiktorsson.

För egen del har hon funnit sig i omställningen från globala storföretag till ett mindre tillväxtbolag.

”Här är jag involverad i många delar, vilket jag trivs med. Vi är en bra mix av kompetens, kunskap och erfarenhet. Att låta småbolag möta storbolag ser jag bara som en fördel. Det gäller att det lilla bolaget kan tänka stort. Och det är precis vad vi gör.”

 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?