1515

Enhörningsbolag har mist sin glans på börsen

Enhörningar, det vill säga företag som är värderade till över en miljard dollar, har gått från att vara högoddsare till en statussymbol på dekis. Di Digitals genomgång visar att synen på senaste stora technoteringarna inte alltid går i linje med hur de värderades på den privata marknaden.

Två vd:ar och en före detta vd för enhörningsbolag: Logan Green, medgrundare och vd för Lyft, Dara Khosrowshahi vd på Uber, och Adam Neumann grundare och före detta vd för Wework.
Två vd:ar och en före detta vd för enhörningsbolag: Logan Green, medgrundare och vd för Lyft, Dara Khosrowshahi vd på Uber, och Adam Neumann grundare och före detta vd för Wework.

(Di Digital/Silicon Valley) ”Välkommen till enhörningsklubben”, skrev Aileen Lee, investerare och grundare av riskkapitalbolaget Cowboy Ventures i Silicon Valley, i en artikel på Techcrunch 2013.

Hon ställde frågan om hur sannolikt det är att ett startupbolag kan nå en värdering på över en miljard dollar? Och om det finns något att lära från stora hit-bolag som Facebook och Linkedin?

För att hitta svaren satte hon upp en databas med bolag grundade i USA som hade uppnått en värdering på över 1 miljard dollar, motsvarande nära 10 miljarder kronor i dagens penningvärde. Hon valde att kalla den ”Unicorn Club” – Enhörningsklubben. 

Cowboy Ventures hittade 39 bolag som tillhörde klubben, vilket då motsvarade runt 0,07 procent av alla riskkapitalfinansierade startupbolag inom mjukvara. 

”Det är verkligen svårt, och mycket osannolikt, att bygga eller investera i ett bolag värt 1 miljard dollar. Technyheter kan få det att verka som det föds en vinnare varje minut – men verkligheten är att oddsen ligger någonstans mellan att fånga en ”foul ball” i en baseballmatch och att blixten ska slå ned i en under sin livstid. Eller mer än 100 gånger svårare än att komma in i Stanforduniversitetet”, skriver Aileen Lee i artikeln.

De 39 bolagen i Enhörningsklubben 2013, där Facebook och Linkedin var de två högst värderade.
De 39 bolagen i Enhörningsklubben 2013, där Facebook och Linkedin var de två högst värderade.Foto:Skärmdump från Techcrunch.com

Sedan dess har oddsen blivit något lägre, men det är fortfarande en exklusiv klubb. Definitionen av en enhörning har också utvidgats från att bara gälla mjukvarubolag.

Enligt analysföretaget CB Insights finns det i dag 464 bolag som är värderade till över 1 miljard dollar på den privata marknaden. Av dem är två svenska, Northvolt och Klarna, och 217 amerikanska. 

Även Techcrunchs databas Crunchbase har sammanställt antal enhörningsbolag och fick siffran till 584 stycken i mitten av mars. Sedan dess har dock databasen tagits bort, på grund av att källan där uppgifterna kom ifrån har stängts ner.

Under 2018 slog både riskkapitalinvesteringarna i USA och antal nya enhörningsbolag rekord. Enligt Crunchbase lades det till 158 enhörningar på listan 2018. Samma siffra för 2019 var något färre med 142 stycken.

De flesta av dem kom från USA och inflödet av kinesiska bolag saktade ned rejält under 2019. Efter de två länderna kommer flest bolag från Tyskland och Brasilien.

Läs också: Techfrossa skakar Kina – investeringarna rasar

Samtidigt gjorde flera enhörningsbolag mer eller mindre misslyckade noteringar på USA-börserna i fjol. Även om taxitjänsterna Uber och konkurrenten Lyft gick in på börsen med värderingar något över de senaste kapitalrundorna på den privata marknaden, har båda tappat stora värden – både innan och under coronakrisen. 

Meddelandetjänsten Slack har också tappat en del efter sin notering, då aktien tillfälligt sköt i höjden, och ligger nu 5 procent under noteringspriset. 

I slutet av förra året talades det även om ett före och efter Wework. Kontorsbolaget skulle ha börsnoterats i september 2019, men det visade sig finnas en hel del problem bakom den stora tillväxten – som accelerande förluster och intressekonflikter. Bolaget drog tillbaka sin notering och räddades av sin japanska storägare Softbank. 

Läs också: Riskkapitalnestorn: Det finns ett före och ett efter Wework 

Softbanks massiva teknikfond Vision Fund på 100 miljarder dollar har varit med och investerat till höga värderingar på flera håll de senaste åren, bland annat i Uber och Wework, vilket bolaget nu har fått sona för. Enligt kvartalsrapporten för det sista kvartalet 2019 gick Vision Fund med en förlust på 2 miljarder dollar, motsvarande runt 20 miljarder kronor, under fjärde kvartalet i fjol vilket innebar att Softbanks vinst i princip raderades. 

I april i år gick Softbanks grundare och vd Masayoshi Son ut och sa att 15 bolag i Vision Funds portfölj kommer att gå i konkurs, när man stryper kapitalflödet. 

Under första veckan i februari i år kom ett annat exempel på en enhörnings fall på börsen, när nätmadrassförsäljaren Casper noterades. E-handelsbolaget värderades till 1,1 miljarder dollar förra året, och noterades till ett värde som var över hälften av det på 490 miljoner dollar.

Sedan coronaviruset tog fart har vi upplevt historiska tapp på USA-börserna, men i skrivande stund har S&P 500 återhämtat sig med 25 procent sedan bottennoteringen den 23 mars i år.

Adam J. Epstein är mångårig rådgivare till startups i Silicon Valley.
Adam J. Epstein är mångårig rådgivare till startups i Silicon Valley.Foto:Misti Layne

”Situationen för bland andra Uber, Lyft och Casper kommer antingen att tvinga riskkapitalister att vara mer konservativa i sina värderingar, eller att att skydda sig mot en eventuell värdeminskning vid en börsnotering, eller båda”, säger Adam J. Epstein, mångårig rådgivare till startupbolags-vd:ar och styrelser i Silicon Valley.

Han menar att även om det kommer fortsätta att finnas mycket kapital att tillgå också i sena faser, går det inte att komma ifrån att den publika marknaden i USA inte värderar enhörningar lika högt som den privata marknaden gör.

Läs även: Silicon Valley-investerare om den kommande utvecklingen av enhörningar

”Det är viktigt att komma ihåg att överflödet av kapital i sena faser på den amerikanska marknaden drivs av långvariga och onaturligt låga räntor. Så länge räntorna håller sig på historiskt låga nivåer kommer det att finnas kapitalförvaltare som söker avkastning”, säger Adam J. Epstein.

De senaste veckorna har han pratat med flera investerare som håller på att utreda hur coronapandemin påverkar deras mest framgångsrika portföljbolag när det gäller likviditet.

”När de större fonderna har fått klart för sig hur mycket pengar bolagen behöver, så förväntar jag mig att de kommer att investera mer aktivt. Historien har lärt oss att bra investeringar kan göras under tuffa finansiella perioder”, menar Adam J. Epstein.

Läs också: Efter coronasmällen – Airbnb fyller kassan med 10 miljarder


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?