1515

Energimyndigheten startar cleantech-hubb i Silicon Valley

Energimyndigheten är den största långivaren till svenska cleantech-bolag. Nu startar myndigheten tre internationella hubbar för att få ut idéerna globalt.

Vice statministern Isabella Lövin inviger Energimyndighetens hubb i San Francisco tillsammans med tre av bolagen, Pernilla Wihlborg från Climeon (från vänster på bilden), Liselott Johansson från Greater Than och Giovanni Fili från Exeger, som har blivit uttagna att använda hubben för att nå ut med sina verksamheter i USA. Christopher Waldén (längst till höger) från Energimyndigheten är en av initiativtagarna till programmet. Foto: Andreas Stubelius
Vice statministern Isabella Lövin inviger Energimyndighetens hubb i San Francisco tillsammans med tre av bolagen, Pernilla Wihlborg från Climeon (från vänster på bilden), Liselott Johansson från Greater Than och Giovanni Fili från Exeger, som har blivit uttagna att använda hubben för att nå ut med sina verksamheter i USA. Christopher Waldén (längst till höger) från Energimyndigheten är en av initiativtagarna till programmet. Foto: Andreas Stubelius

Hela 635 miljoner kronor har Energimyndigheten stoppat in i svenska cleantech-bolag under de senaste åren. I dag har man 84 bolag i sin portfölj, varav 71 fortfarande är verksamma.

”Vi jobbar nästan som ett VC-bolag, men finanserar med lån och bidrag”, säger Andreas Stubelius, med titeln portföljutvecklare på affärsutvecklingsavdelningen, som är en del av Energimyndigheten.

Han befinner sig just nu i San Francisco tillsammans med kollegan Christopher Waldén. De är initiativtagare till Energimyndighetens nya cleantech-hubbar, varav en av dem invigdes i San Francisco i veckan. De andra två är i Shanghai och London.

”Klimatministern och vice statsministern Isabella Lövin klippte banden för hubben i San Francisco och pratade om vilken påverkan de här innovationerna kan ha på miljön”, säger Andreas Stubelius.

Läs också: 10 bolag som vill göra världen bättre – och visa svarta siffror

Energimyndighetens mål är att gynna långsiktigt hållbara energisystem. För att ta reda på vilken inverkan de 71 bolagen i portföljen skulle kunna ha på miljön har man har låtit Världsnaturfonden undersöka saken.

”Innovationerna i portföljen kan spara 750 miljoner koldioxidekvivalenter, vilket är 14 gånger mer än vad Sverige släpper ut årligen”, säger Andreas Stubelius.

Men för att det ska ske måste bolagen ta sig utanför Sverige. Därför har Energimyndigheten identifierat fyra huvudmarknader, vilka är Kina, USA, Storbritannien och Tyskland, och startat hubbar där.

Programmet kommer att köras som ett testprojekt i två år.

”Nio bolag har blivit uttagna till hubbarna och har fått en individuell plan. Programmet kommer att köras som ett testprojekt i två år och sedan är tanken att de ska examineras”, säger Andreas Stubelius.

Tre av de nio bolagen, Exeger, Climeon (NTL) och Greater Than (NTL), var med på invigningen av hubben i San Francisco i veckan. Den ska drivas tillsammans med Energimyndighetens systermyndighet Business Sweden, som har ett kontor i centrala stan.

Programmet får bolagen bekosta själva och de som är uttagna har gemensamt att de har kommit lite längre i sin utveckling.

”Jag tycker det är kul att Energimyndigheten vågar göra en sån här satsning”, säger Andreas Stubelius.

Läs också: Tesla-svensken som miljardsatsar på stor batterifabrik


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?