1515

Enator-grundare satsar på plattform för it-frilansare

Frilansplattformen Pangara, som kopplar ihop it-utvecklare i Vietnam med svenska bolag, tar in drygt 11 miljoner kronor i riskkapital. Största investerare är Acacia, med Enators grundare Christer Jacobsson som ordförande.

Enator-grundaren Christer Jacobsson, ordförande för Acacia, och sonen Per Jacobsson, vd och grundare Acacia.
Enator-grundaren Christer Jacobsson, ordförande för Acacia, och sonen Per Jacobsson, vd och grundare Acacia.

Pangara startades i slutet 2015 och kan beskrivas som en marknadsplats för frilansande it-utvecklare från utvecklingsländer. Bolaget har fyra medarbetare på huvudkontoret i Malmö, och femton på dotterbolaget i Vietnam.

”Det här är ett sätt att hitta topptalang till ett pris som ligger 70-80 procent lägre än priserna i Sverige”, säger Christopher Beselin, ordförande och grundare på Pangara.

Tjänsten lanserades i somras, några månader efter man tagit knappt 3 miljoner kronor i sin första kapitalrunda. Största investerare var då Claes Ruthberg, tidigare vd för it-konsulten Ework.

Nu tar Pangara (NTL) in drygt 11 miljoner kronor i en andra runda för att marknadsföra sig internationellt.

”Hittills har vi funnits främst i Sverige. Nu ska vi expandera i norra Europa”, förklarar Christopher Beselin.

Foto:
Christopher Beselin, ordförande och grundare på Pangara.

Läs mer: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi

Största investerare i denna kapitalrunda är Acacia (NTL), ett familjeföretag med it-legenden Christer Jacobsson som ordförande och hans son Per Jacobsson som vd och grundare.

Christer Jacobsson är främst känd som grundare av it-konsulterna Enator och Connecta. Han har även kallats för en av Sveriges första it-miljardärer. Acacia har tidigare gjort större investeringar i nio bolag, bland annat spelbolaget Stillfront, samt internet-tv bolagen Dreampark och Accedo. Man har även gjort mindre investeringar i sju bolag, bland annat Mathem och Babyshop.

”Bristen på kompetenta och högkvalitativa utvecklare blir mer och mer kritisk för många företag. Pangara har med sin unika kvalitetsprocess lyckats attrahera topptalangerna inom mjukvarutveckling och säkerställer därmed en hög kvalité i leverans mot kund. Bolaget har en stark och erfaren ledning och vi är övertygade om att Pangara kommer lyckas väl och bli en global och konkurrenskraftig aktör”, säger Per Jacobsson.

Näst största investerare är Jan Petterson, tidigare ordförande för Ework.Foto:
Två av Pangaras medarbetare i Vietnam.

Christopher Beselin betonar att Pangara avser att expandera geografiskt även när det gäller upptagningsområdet.

”I länder i Asien finns det fantastisk it-talang som är underskattade av många bolag i Europa. Vi hjälper dem att komma i kontakt med internationella arbetsgivare där de kan nå sin fulla potential. Vi har börjat i Vietnam, men tittar redan på andra geografier”, säger han.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen. Är du med i NTL? Sök på ditt bolagsnamn och håll din profil levande.Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?