1515

En sommar utan sommarjobb – då ska de locka fler att bli entreprenörer

Det är svårt att glömma sitt första sommarjobb – men färre unga än någonsin förväntas jobba coronasommaren 2020. För alla dem lanserar organisationen ”UngDrive” en ny bolagsform för att kunna starta eget.

Linda och Stefan FalkBoman står bakom den ideella entreprenörsorganisationen ”UngDrive”.
Linda och Stefan FalkBoman står bakom den ideella entreprenörsorganisationen ”UngDrive”.

Företag tvingas till sparåtgärder i coronakrisen och kommuner förväntas minska sina så kallade ferieplatser med 75-80 procent i sommar.

Det kan vara en öppning för unga att istället våga satsa på sina egna idéer och initiativ. Det tror i alla fall den ideella entreprenörsorganisationen Ungdrive, eller ”UngDrive” som de själva skriver.

Problemet är att unga under 16 år inte kan ansöka om f-skatt, och för de mellan 16-18 år är det krångligt och kräver en ansökningsprocess som innefattar målsman.

Vi vill göra det enkelt, lagligt och gratis för ungdomar att starta eget företag.

Men Ungdrive – som stöttas av Skolverket, Tillväxtverket, Almi och Vinnova – har tagit fram en app där unga själva, efter bara en Bank-id-kontroll från målsman, kan starta bolag och därigenom driva verksamhet vitt och lagligt. Appen används för att bokföra intäkter, lagra och erbjuda kvitton samt har en rad andra funktioner, uppger organisationen.

Läs mer: Almi Invest får 400 nya miljoner – goda nyheter för startups

”Vi har de senaste veckorna sett ett ökat intresse för egenföretagandet från kommuner och regioner, som är i desperat behov av att hitta nya vägar till sommarjobb för ungdomar, men också från ungdomar själva”, säger Ungdrive-grundaren Stefan FalkBoman.

”Tidigare års verksamheter har varierat mellan allt från att sälja jordgubbar till att utveckla appar och entreprenörsandan bland ungdomarna har varit mycket stark. Jag tror att denna möjlighet kommer gynna den stora potential som redan finns bland unga och drivna runt om i landet”, säger han om den pågående krisen.

Appen och satsningen innebär att de startar en helt ny bolagsform, kallad just Ungdrive. De vill inte jämföra sin tjänst eller den nya företagsformen med det som allmänt kallas gig-jobb.

Läs mer: ”Överhettning i storstäderna” – de bygger startuphubb 20 mil från Stureplan

Ungdrive skriver i en förklaring att appen möjliggör ”företagande inom såväl varor som tjänster och man kan driva företaget tillsammans med exempelvis syskon och vänner”.

”Givet den extraordinära situation som råder vill vi nu genom denna app göra det enkelt, lagligt och gratis för alla ungdomar att starta eget företag, oavsett ålder och var man bor i landet”, säger Stefan FalkBoman.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?