1515

En miljon svenskar har valt digitala kvitton från Ica – på två månader

Kunder hos Ica och Åhléns kan sedan några månader tillbaka välja att få sina kvitton digitalt. På kort tid har 1 miljon svenskar valt att utnyttja möjligheten. Bakom tjänsten står Kivra, som delägs av Karl-Johan Persson och familjen Wallenberg.

Kivras vd Anna Bäck.
Kivras vd Anna Bäck.Foto:Di och TT.

Intresset för digitala brevlådetjänster, som till exempel låter användarna ta emot myndighetspost och räkningar, växer snabbt i Sverige.

Störst på marknaden är Kivra som nu har över 3,7 miljoner registrerade privatpersoner, avsändare är över 24 000 anslutna myndigheter och privata företag och organisationer.

Trots de stora volymerna är tillväxten fortsatt god. Sedan december i fjol har Kivra ökat med ungefär 100 000 nya kunder i månaden.

En nysatsning från bolaget är digital kvittohantering, där livsmedelsjätten Ica och varuhuskedjan Åhléns är med på tåget. 

”Vi räknar med att antalet utskrivna kvitton kommer att halveras under en femårsperiod. Det innebär många ton mindre papper”, sa Peter Muld, digital chef på Ica, när samarbetet aviserades våren 2019.

Ica har tidigare ensamt stått för 15 procent av alla papperskvitton som skrivs ut i Sverige varje år.

Läs mer: Ica inför digitala kvitton: ”Många ton mindre papper”

Tjänsten lanserades skarpt i slutet på februari efter ett års utveckling. Bara två månader senare har 1 miljon svenskar valt att aktivera möjligheten hos Kivra.

”Precis som vi förutspådde finns det ett stort behov. Det skapar nytta både för konsumenter och handlare, samtidigt som vi skapar ett mer hållbart system ur miljösynpunkt”, säger Anna Bäck, vd på Kivra.

Idén om att digitalisera kvittohanteringen i Sverige har funnits i flera år. Dessa aktualiserades i slutet av 2018 när Kivra blev delägare i startupbolaget Findity, som nu är teknikleverantör för den digitala kvittotjänsten. 

Läs mer: Kivra går in i Findity – ska digitalisera kvitton

Tanken är att fler handlare ska läggas till tjänsten framöver. Köksbutiken Cervera och byggvaruhuset Jula har redan ingått avtal med Kivra om att börja erbjuda digitala kvitton.

”Det här är bara början. Vår förhoppning är att få med i princip alla, det är ju då som vi kan skapa som allra mest konsumentnytta. Vi för dialoger med många olika handlare just nu, men samtidigt är det inte de allra enklaste tiderna på grund av coronaviruset”, säger hon.

Kivra menar samtidigt att digitala kvitton fyller en särskild funktion under den rådande pandemin.

”Tjänsten är mer relevant än någonsin. Nu hänger butiker upp plastskärmar mellan kund och kassör för att skapa social distansering, men kvittohanteringen är fortfarande fysisk. Vi kan hjälpa till att digitalisera hela processen”, säger Anna Bäck.

Övergången till Kivras digitala kvittohantering blir varken dyrare eller billigare för handlaren, enligt Anna Bäck.

”Kostnaden är samma som för ett papperskvitto”, säger hon.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Kivra 61 miljoner kronor och noterade en förlust på 19 Mkr. 

Intäkterna kommer från företag som använder tjänsten för att skicka brev och fakturor, men myndigheter i Sverige behöver än så länge inte betala något porto. 

Anna Bäck har fortfarande en förhoppning om att en ersättning från staten ska kunna utgå från och med 2021.

”Vi har en nära dialog med digitaliseringsminister Anders Ygemans departement. Det är lite komplicerat eftersom det krävs en lagändring och att de nu har fullt upp med corona. Vi hoppas så klart att det inte blir någon försening, även om det nu finns en risk för det”, säger hon.

Under 2020 ska Kivra fokusera på att förbättra tjänsten ytterligare och lägga till stöd för ännu fler typer av post, enligt Anna Bäck. I dag kan man till exempel betala vissa räkningar direkt i brevlådan och signera olika dokument. Bolaget har också mjuklanserat i Finland.

Totalt har Kivra tagit in drygt 230 Mkr i riskkapital sedan starten 2011, och bolaget fyllde senast på kassan i december i fjol. Storägare är Kivras tidigare vd Stefan Krook och H&M:s Karl-Johan Persson i ett gemensamt bolag, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM.

Läs mer: H&M-chefens digitala brevlåda växer med nära 60 000 kunder i månaden 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?