Annons

En enda laddare för alla nya mobiler i EU vid 2024

Vid slutet av 2024 måste alla nya mobiltelefoner, oavsett tillverkare, använda sig av en och samma laddare i EU. Två år senare gäller kravet även för bärbara datorer.

En telefon från Samsung och en USB-C-kontakt.
En telefon från Samsung och en USB-C-kontakt.Foto:Jeenah Moon och Project Kei/Wikimedia Commons.

EU-parlamentet röstade under tisdagen med klar majoritet igenom ett förslag om att konsumenter i EU i framtiden bara ska behöva en enda laddare för olika elektroniska enheter.

Från och med slutet av 2024 måste till exempel mobiltelefoner, surfplattor och kameror som säljs i EU ha en så kallad USB-C-kontakt. Två år senare gäller det även för bärbara datorer. Lagen gäller för alla nya produkter och samtliga tillverkare.

Tanken är att minska det elektroniskt avfallet, slängda och oanvända laddare står nämligen för cirka 11.000 ton avfall varje år enligt EU:s beräkningar. Genom en större återanvändning väntar sig EU att det leder till besparingar för konsumenterna på 250 miljoner euro, 2,7 miljarder kronor, varje år.

Den nya lagen stipulerar också att konsumenterna ska kunna göra ett aktivt val om de vill köpa sin nya elektronikpryl med eller utan laddare. Laddaren får således inte vara obligatorisk vid köptillfället. 

Enligt EU-parlamentet har politikerna länge försökt få elektronikbranschen att få ned antalet laddare genom frivilliga åtgärder. Men det har inte gett några konkreta resultat för konsumenterna, heter det.

Nästa steg i processen är att EU:s ministerråd måste godkänna den nya lagen, men den väntas inte stöta på några hinder i den sista instansen. Därefter har medlemsländerna tolv månader på sig att införliva reglerna, samt ytterligare ett år innan de börjar tillämpas på allvar.

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera