1515

En av tio Stockholmare jobbar i tech-sektorn

Närmare en av tio Stockholmare jobbar idag inom den glödheta tech-sektorn. Suget på kompetent personal driver upp lönerna och skapar flaskhalsar inom vissa sektorer.

Tokglada tech-personer. Nathalie Nylén, Sebastian Fuchs och Jessica Stark på Sup46.
Tokglada tech-personer. Nathalie Nylén, Sebastian Fuchs och Jessica Stark på Sup46.

Stockholm har de senaste åren utvecklats till en av världens viktigaste kluster för it- och telekom. Men internationella succébolag som Spotify, Klarna och King är bara toppen på ett isberg. Faktum är att yrket ”mjukvaru- och systemutvecklare” idag är det enskilt vanligaste yrket i Stockholms kommun, enligt SCB.

Närmare 22.000 personer jobbade inom detta yrke i Stockholms kommun 2014. Det är nästan tre gånger så många som antalet vårdbiträden i kommunen.

Slår man ihop antalet mjukvaru- och systemutvecklare med alla de andra i it-sektorn blir totalsiffran närmare 52.000 personer. Det motsvarar 9,4 procent av de drygt 550.000 som jobbade i kommunen 2014.

Stockholms startupbolag har svårt att hitta bra utvecklare

Pilarna pekar på att siffran sannolikt är ännu närmare en av tio idag. Så sent som 2009 var andelen 8,3 procent. Och 2004 jobbade endast 7,4 procent av Stockholmarna i it-sektorn.

Tech-sektorn är dock långt ifrån homogen. Vid sidan av systemutvecklare är andra vanliga kategorier ”it-chef”, ”utvecklare inom spel och digitala medier” och ”supporttekniker”.

Efterfrågan har drivit upp lönerna i branschen de senaste tio åren. Redan 2013 tjänade en genomsnittlig it-chef i Sverige 61.000 kronor per månad enligt SCB, att jämföra med en månadslön på 47.000 kronor 2005. En typisk programmerare tjänade drygt 40.000 kronor per månad 2013, jämfört med drygt 33.000 kronor åtta år innan.

Zoran Covic, vd för Ework.

En färsk barometer från Ework, en förmedlare av it-konsulttjänster, visar dessutom att it- och telekomkunsulter haft en fin löneutveckling det senaste året. Hela 43 procent lyckades höja sina timpriser som i snitt ligger på 870 kronor idag. Över hälften tror på en fortsatt stigande lönenivå de närmaste tolv månaderna.

”Det är den mest optimistiska barometern sedan starten 2007. Konsultmarknaden är het, inte minst i Mälardalen. Men jag skulle inte beskriva den som överhettad. Vi lyckas hitta konsulter för våra uppdrag inom nästan alla områden”, säger Zoran Covic, vd för Ework.

Han uppger att de flaskhalsar som uppstår främst finns inom ”mobilitet, projektledning och molnutveckling”.

”Många bolag gör nylanseringar och vill erbjuda sina tjänster på mobilen just nu”, säger han.

Läs mer: SUP46-grundare ska ta Stripe in i Norden

Trots trycket ökar inte tendensen att lägga ut programmeringstjänster på underleverantörer i till exempel Indien, enligt Covic.

”Farhågorna om att alla jobb ska försvinna till Indien har inte besannats. Marknaden har hittat en ganska stabil balans ser det ut som”, säger Zoran Covic.

Jessica Stark, vd på Sup46.

Jessica Stark, vd och medgrundare på startuphubben Sup46, ser det som ett sundhetstecken att Stockholms unga tech-bolag lockar personal från utlandet. 

”Stockholms startupbolag har svårt att hitta bra utvecklare och många av våra medlemmar rekryterar nyckelpersonal från hela världen. Det är positivt, då bolagen i regel siktar på internationell expansion. Löneläget i Stockholm är högt, men i Silicon Valley är det ändå 3-4 gånger högre”, säger hon.


Närmare 52.000 personer jobbar inom Stockholms it-sektor:

IT-chefer: 3.965
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.: 3.657
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl: 21.678
Utvecklare inom spel och digitala media: 1.123
Systemtestare och testledare: 1.616
Systemförvaltare m.fl.: 2.127
IT-säkerhetsspecialister: 570
Övriga IT-specialister: 5.077
Drifttekniker, IT: 2.789
Supporttekniker, IT: 4.504
Systemadministratörer: 953
Nätverks- och systemtekniker m.fl.: 2.996
Webbmaster och webbadministratörer: 621
Totalt antal anställda i it-sektorn: 51.676
Totalt antal anställda i Stockholms kommun: 550.480              

Källa: SCB


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?