1515
Annons

En av tidernas största skilsmässor – paret Gates delar upp gemensamma tillgångar

Microsoftgrundaren Bill Gates och hans fru Melinda går skilda vägar efter 27 års äktenskap. Därmed är en av tidernas största skilsmässor ett faktum. Men makarna försäkrar att deras gemensamma välgörenhetsstiftelse, som är världens största privata, inte kommer att påverkas.

Melinda Gates och Bill Gates håller i ett barn under ett besök i Mushar i Indien.
Melinda Gates och Bill Gates håller i ett barn under ett besök i Mushar i Indien.Foto:Aftab Alam Siddiqui

Det hör inte till vanligheterna att Dagens industri skriver om skilsmässor, men så är ju Bill Gates inte vem som helst. Den 65-årige amerikanen hoppade av sin utbildning på Harvard för att starta Microsoft tillsammans med Paul Allen 1975. När bolaget börsnoterades några år senare kontrollerade han 49 procent av aktierna och kursen sköt i höjden. Han blev senare dollarmiljardär vid 31 års ålder, vilket då gjorde honom till den yngsta i världen.

I september hade Di Weekend en stor intervju med Bill Gates där han var djupt kritisk till hur USA och Sverige hanterat pandemin.

Läs mer: Bill Gates: ”Sveriges strategi var ett misstag”

Gates är i dagsläget god runt 130 miljarder dollar, motsvarande 1 100 miljarder kronor. Det gör honom till världens fjärde rikaste, enligt affärstidningen Forbes årliga rankning. Bara Amazons Jeff Bezos, Teslas Elon Musk och den franska familjen Arnault, som kontrollerar lyxkoncernen Louis Vuitton Moët Hennessy, ligger före på listan.

Paret Gates skilsmässa ser ut att bli den största i modern tid, om man räknar på förmögenheten som ska delas upp. Det tidigare rekordet, om uttrycket tillåts, är när just Jeff och Mackensie Bezos skilde sig 2018 och den förmögenhet som i huvudsak byggts upp genom e-handelsjätten Amazon skulle fördelas. Detta slutade med att Mackenzie Bezos, som liksom sin ex-make var med i starten av Amazon, tilldelades 38 miljarder dollar eller 323 miljarder kronor av totalsumman.

Tillkännagivande kring Gates skilsmässa kom på Twitter där paret bad om respekt för privatlivet för deras och de tre gemensamma barnens skull. Där står det även att makarna har enats om hur den gemensamma egendomen ska fördelas. Exakt hur går man dock inte in på annat än att det är färdigt juridiskt sett.

Enligt Reuters så är parets boende utanför Seattle värderat till 131 miljoner dollar. Och enligt handlingar som lämnats in till högre domstolen i King County och som nyhetsbyrån tagit del av söker paret en jämn fördelning av allmänna tillgångar. 

Vad som ingår i fördelningen är ännu oklart, men enligt lagarna i delstaten Washington så räknas det mesta av tillgångar som uppkommit under äktenskapet som gemensamma och ska därför jämnt fördelas vid en skilsmässa. Makar kan dock enas om att vissa tillgångar är enskild egendom där ofta arv räknas in.

Mycket av paret Gates pengar har redan gått till välgörenhetsstiftelsen The Gates Foundation, som de grundade tillsammans år 2000. Detta är i dagsläget världens största privata filantropiska stiftelse med tillgångar på 425 miljarder kronor enligt den senaste officiella redovisningen. Hit skänker även investmentgurun Warren Buffett kontinuerligt stora delar av sin förmögenhet och 90-åringen sitter även med i styrelsen.

Makarna Gates och Buffett startade även 2011 ett upprop, The Giving Pledge, bland världens miljardärer där alla som skrev under lovade att ge bort minst hälften av förmögenheten under sin livstid. Hittills har 211 personer från 22 länder, dock inga svenskar, skrivit under och lovat att skänka sammanlagt 600 miljarder dollar, motsvarande 5 100 miljarder kronor.

”Det är orättvist att vi har så mycket när miljarder av människor har så lite”, kommenterade Melinda Gates i en intervju på Gatesstiftelsens hemsida 2018.

I sitt gemensamma uttalande kring skilsmässan utlovar Bill och Melinda Gates att deras arbete tillsammans i stiftelsen kommer att fortsätta oförtrutet. Detta besked lugnar sannolikt en annars sannolikt något stressad forskarvärld. 

The Gates Foundation har en bred inriktning på att bekämpa sjukdomar och fattigdom över hela världen. Särskilt varmt om hjärtat ligger utrotande av malaria och polio, att förbättra barns hälsa och näringsintag samt givetvis vaccinforskning. Stiftelsen skänkte på egen hand närmare 15 miljarder kronor enbart till coronaforskningen under fjolåret.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Blocket för uthyrning” köper brittisk konkurrent

Delningstjänsten Hygglo växer snabbt men väntar fortfarande på det stora genombrottet. Nu går man samman med sin brittiska konkurrent Fat Lama och siktar på att expandera i Europa.

Hygglos grundare: Henrik Färsen, Axel Hellström och Ola Degerfors.
Hygglos grundare: Henrik Färsen, Axel Hellström och Ola Degerfors.

”Det här tagit längre tid än vi trodde. Men vi tror fortfarande att delning av prylar kommer bli en stor och viktig marknad”, säger Hygglos vd Ola Degerfors.

Sju år har hunnit passera sedan han och kompanjonerna Henrik Färsen och Axel Hellström grundade Hygglo med ambitionen att bygga ett slags Blocket för uthyrning av verktyg och andra prylar. Idén låg i tiden då, som nu, och grundarna tänkte att den stora utmaningen skulle vara att få uthyrare att våga ta risken och lägga ut sina prylar. 

”Men det visade sig vara tvärtom. Det svåraste är att ändra användarnas vanor. Många känner till Hygglo och vill använda tjänsten, men det blir ändå inte av”, säger Ola Degerfors.

Någon omedelbar succé har det inte blivit. Men tillväxten är ändå skaplig. Appen finns i dag i både Sverige och Norge, har 35.000 uthyrare, 80.000 produkter och 350.000 användare som registrerat sig med bank-id.

I fjol steg omsättningen med 84 procent till knappt 7 miljoner kronor. 

”Vi hyrde ut saker för 57 Mkr i Sverige och Norge i fjol. Men vår omsättning baseras ju på vår avgift som är knappt 20 procent i snitt”, förklarar Ola Degerfors.

Förlusten var i stort sett oförändrad kring 5 Mkr under 2021. 

”Vi spår en tillväxt på cirka 40 procent i år”, säger vd:n.

Var går Hygglo bäst?

”I storstadsområden där folk bor nära varandra. Under pandemin var det främst verktyg för trädgårdsarbete och hemmafix som gällde. Nu går det bättre för partytält, dj-utrustning och annat som används vid sociala sammankomster.”

Hur lockar ni fler användare?

”Mycket handlar om att ta bort orosmoln. Vi erbjuder exempelvis försäkringar utan självrisk om något skulle gå sönder. Vi gör allt vi kan för att användarna ska ge omdömen till nya uthyrare.”

Totalt har Hygglo tagit in cirka 25 Mkr i riskkapital sedan starten. Största externa investerare är Schibsted, som även äger Blocket. Mediejätten har investerat i bolaget sedan 2016 och äger idag drygt 20 procent av Hygglo. Även impact-investeraren Norrsken har köpt in sig sedan start.

Senaste rundan var 2020 då bolaget värderades till cirka 200 Mkr, enligt Ola Degerfors.

”Jag tror vi är värda mer än så idag”, säger han.

Nytt riskkapital måste in de kommande 12 månaderna, helst från både Schibsted och flera europeiska riskkapitalbolag, uppger Ola Degerfors.

Men under tiden vill Hygglo expandera internationellt. 

Och man gör det delvis genom att gå samman med sin något mindre brittiska konkurrent Fat Lama. Ola Degerfors vill inte kommentera detaljerna i affären, men det mesta tyder på att betalningen sker främst med egna aktier. 

Enligt Ola Degerfors kompletterar Hygglo och Fat Lama varandra. 

”Vi har en stor variation i vårt erbjudande och är bra på det. Fat Lama är bra på riskhantering verifieringsteknik. Nu slår vi ihop vår kunskap och vår teknologi och siktar på att expandera i Europa”, säger han. 

Schibsteds investeringschef Richard Sandenskog är positiv till affären och säger sig vilja fortsätta satsa på bolaget framöver.

”Vi ser fram emot att fortsätta jobba med Ola och styrelsen de kommande åren med att skala bolaget i Europa. Vi tycker också att bolaget är perfekt positionerat inför framtidens förändrade konsumtionsmönster där tillgång till saker är viktigare än ägande”, säger han.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera