Annons

En algoritm ska hjälpa kvinnor att hitta rätt terapeut

Med en avancerad algoritm matchar femtech-bolaget Meela kvinnor med rätt psykolog eller psykoterapeut.

”Runt 50 procent avslutar sin terapi innan tredje mötet”, säger medgrundaren Tiffany Boswell, som vill vända den trenden med Meelas tjänst.

På onsdag är hon med i pitchtävlingen på Female Founders.

Tiffany Boswell har startat Meela tillsammans med Natali Suo som hon delar vd-skapet med.
Tiffany Boswell har startat Meela tillsammans med Natali Suo som hon delar vd-skapet med.

Göteborgsbolaget Meela har valts ut att delta i Di Digitals pitchtävling på eventet Female Founders den 30 november.

Meelas medgrundare Tiffany Boswell är uppvuxen med en syster och mamma som är psykoterapeuter. Hon har genom åren fått höra klagomål från dem om felmatchningar mellan patient och terapeut.

”Runt 50 procent av patienter avslutar sin terapi innan tredje mötet på grund av missmatchning med sin terapeut”, säger Tiffany Boswell. 

Hon har själv upplevt det och berättar också om när en vän med alkoholproblem som är ateist fick träffa en psykolog som var djupt religiös och det krockade totalt. 

När hon själv läste till psykolog pratade hennes lärare om vikten av det man kallar terapeutisk allians. Det är ett begrepp inom psykologin som står för relationen mellan patient och psykolog. Forskningen under senaste 50 åren visar hur en god allians ökar chanserna för ett bättre behandlingsresultat.

Inspirerad av sin uppväxt och sina studier fick Tiffany Boswell idén till Meela. Det är en automatiserad matchningstjänst som hjälper kvinnor att hitta rätt psykolog eller psykoterapeut. 

För tre år sedan flyttade hon från staden Burnley, som ligger 3,5 mil från Manchester, till Göteborg för kärlekens skull. Där träffade hon Malin Frithiofsson, ängelinvesterare och engagerad i Women in tech i Göteborg, och pitchade sin idé för henne. Hon rekommenderade Tiffany Boswell att kontakta Natali Suo, som står bakom Facebook-gruppen Stressgäris med över 7.500 medlemmar, där kvinnor samlas kring stressrelaterad psykisk ohälsa. 

De fann varandra direkt och började gå igenom forskningen för att se hur stort problemet är. Därifrån plockade de ut 43 kliniska mätpunkter som Meelas algoritm använder för att matcha kvinnor med tre för dem kompatibla psykologer eller psykoterapeuter.

Meelas medgrundare Natali Suo var tidigare marknadschef för matteappen Albert och har arbetat som föreläsare och organisationskonsult med fokus på hållbart arbetsliv och psykisk hälsa på arbetet.
Meelas medgrundare Natali Suo var tidigare marknadschef för matteappen Albert och har arbetat som föreläsare och organisationskonsult med fokus på hållbart arbetsliv och psykisk hälsa på arbetet.

I dag delar Tiffany Boswell och Natali Suo vd-skapet i Meela och för några veckor sedan lanserades tjänsten i automatiserad form. Under det senaste året har man testat algoritmen manuellt och matchat nära 400 kvinnor med psykologer och psykoterapeuter.

”Bara 2,2 procent av dem har avslutat terapin innan tredje mötet”, säger Tiffany Boswell.

Runt 300 psykologer och psykoterapeuter är anslutna till tjänsten och det är de som betalar för matchningar medan den är gratis för användarna.

Problemet med att hitta rätt hjälp och även rätt terapiform är inte nytt. En Google-sökning eller personlig rekommendation räcker inte, menar Tiffany Boswell.

”Sverige har en fetisch för KBT (kognitiv beteendeterapi), men det betyder inte att den är mest effektiv. Det många inte vet är att det finns över 100 olika terapiformer”, säger hon.

Tiffany Boswell lyfter också diskussionen om att det finns ett rasistiskt inslag i KBT, då terapiformen är inriktat på personens beteende utan att ta hänsyn till omständigheterna runtomkring. Det är något som tagits upp till debatt bland icke-vita psykologer och psykoterapeuter, främst i USA. 

”KBT fungerar jättebra för många människor, men det kan också vara skadligt när vi separerar mentala hälsoproblem från sociala strukturer. Då kan något som beror på systematisk diskriminering i samhället av människor med annan hudfärg eller kvinnor istället riktas mot att den enskilda personen skulle tänka och agera fel.”

Enligt henne är det problematiskt att KBT favoriseras framför andra terapiformer i den offentliga vården.

Meela är inte kopplat till landstingen i dagsläget även om grundarna undersöker den möjligheten. En privat terapitimme kostar i genomsnitt mellan 900 och 1.300 kr beroende på var det är i landet.

Bolaget har hittills växt organiskt utan någon större marknadsföringsbudget och teamet består av de två grundarna, den tekniska chefen Alexander Kurtsson samt tre utvecklare och en interaktionsdesigner som jobbar på distans.

”Vi skickade vår första faktura sex veckor efter vi startade bolaget och vi har växt med 46 procent månad till månad.”

Förutom intäkter har Meela fått in 4,5 miljoner i investeringar från bland annat stiftelsen The Inner Foundation, som Annika Sten Pärson och Pär-Jörgen Pärson, till vardags partner på Northzone, står bakom. Även affärsänglar som Malin Wallin och Johan Hedevåg, tidigare i ledningen på Kry, och Mauro Bagnato, ingenjörschef på Kry har investerat. Liksom Elsa Hyland på riskkapitalbolaget Backing Minds och Kerstin Cooley och Katja Bergman från Brightly Ventures.

”80 procent av våra investerare är kvinnor och det var medvetet från vår sida. Kvinnor förstår vår produkt. Det många inte har insett är att psykologi är skapat av män. Samtidigt som kvinnor är de största konsumenterna av terapi.”

Ett mål är att ta tjänsten till Tiffany Boswells hemland, Storbritannien.

”Här i Sverige så finns det socialförsäkring, men i Storbritannien är människor vana vid att betala för terapi.”

Läs om fler av bolagen som ska vara med på Female Founders:
Scalinq:
Utvecklar ”moderkort” för kvantdatorer – hittat flaskhals
Kliently:
De vill demokratisera tillgången till juridik
Endbright:
Skilsmässoentreprenören tog hem segern i Female Founders i Skåne
Envue Technologies:
Utvecklar teknik för att snabbare få fram vacciner
Noui
: Vill ge värdighet och frihet med pryl för inkontinens

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera