1515

Embracer-chef storsäljer aktier – drygt ett år efter uppköpet

Det har gått mer än ett år sedan Skövde-bolaget Coffee Stain Studios köptes upp av den börsnoterade spelkoncernen Embracer Group. Nu säljer dotterbolagets vd Anton Westbergh av en fjärdedel av sitt innehav för 40 miljoner kronor. 

Foto:Nicke Johansson.

Spelutvecklaren Coffee Stain Studios grundades 2010 i Skövde. Titeln Goat Simulator blev en stor global succé vid lanseringen, spelet går ut på att med fria tyglar ränna runt som en get i ett bostadsområde och ställa till med otyg.

Hösten 2018 köptes Coffee Stain Studios upp av Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern Embracer Group för inledningsvis 317 miljoner kronor, plus framtida aktiebonusar kopplade till vissa mål.

Läs mer: Skövdes get-simulator gjorde succé – nu säljs bolaget för 317 miljoner 

Nu framkommer det att Coffee Stain Studios vd och medgrundare Anton Westbergh genomfört en större aktieförsäljning. Han säljer en fjärdedel av sina aktier, knappt 400 000 stycken, för drygt 40 Mkr. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister. 

Anton Westberghs återstående aktiepost värderas till ungefär 120 miljoner kronor, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Under 2019 släppte Coffee Stain sin nya titel Satisfactory, efter att utveckling pågått i flera år. Prognosen var att Coffee Stain skulle nå en omsättning på 200 till 250 Mkr i fjol, med en förväntad vinst före skatt på 100 till 150 Mkr.

Majoriteten av grundarna till bolaget, som var nio studenter från spelutvecklingslinjen vid högskolan i Skövde, har jobbat kvar efter uppköpet. 

(Di Digital/Finwire/Nyhetsbyrån Direkt)


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?