1515

Elsparkcykelbolagen rasar mot Helldéns årsavgift på 20 miljoner

Stockholms stad tar nu kraftigare tag för att stävja problemet med felparkerade elsparkcyklar och inför en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon. Beslutet kritiseras av elsparkcykelbolagen Voi och Tier, som menar att avgiften är för hög och att det är oklart om avgifterna ens är lagliga. ”Det är en u-sväng med den här trubbiga avgiften som vi inte tror löser problemen”, säger Eric André, Sverigechef på Voi.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).Foto:Joey Abrait/TT/Elliot Nyhlin

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska. I februari beslutade Stockholms stads politiska ledning att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren. 

Nu går staden ett steg längre och vill kräva polistillstånd med en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen varje år. 

”Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd för Stockholms stad i ett uttalande.

Vois Eric André säger att bolaget varit i dialog med Daniel Helldén och staden, och beskriver de nya reglerna som en ”u-sväng” och ”helomvändning”. Han säger att Voi i diskussionerna bland annat lagt fram förslag om ”generösa investeringar” i infrastruktur, parkeringsställ och tekniska lösningar. De har också föreslagit en ”parkeringspatrull”, med anställda som parkerar om elsparkcyklar som står på förbjudna platser. 

”Att avvisa förslaget och i stället bara införa en ren avgift, där pengarna går in i statskassan, ser vi väldigt mycket som symbolpolitik. Den här avgiften kommer inte lösa det akuta parkeringsproblemet, och det är därför vi ställer oss väldigt ifrågasättande till det”, säger han. 

Läs mer: Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Eric André understryker att de generellt inte är emot avgifter, men säger att det kan slå hårt mot den osubventionerade elsparkcykelbranschen om de är för dyra. 

”Vi är en samhällsaktör som tillhandahåller en service, men inte får någon hjälp eller subvention, vilket många andra transportbolag får. Att då dessutom införa en väldigt hög avgift är för oss ologiskt.”

Även Tier ställer sig kritiska till den höga avgiften, och uppger likt Voi att de inte är emot avgifterna i sig utan ”gärna bidrar till staden”, men att det är ”viktigt att avgiften är rimlig”.

”Vi bidrar trots allt med en icke-subventionerad, klimatneutral mobilitetstjänst som hjälper staden att nå sina klimatmål” säger Dan Nerén, senior public policy manager på Tier, i en kommentar till Di Digital.

Han säger att de avgifter Stockholms stad nu föreslår är nära tre gånger så höga som motsvarande avgifter i Paris, och sju gånger högre än motsvarande avgifter i Rom och Düsseldorf. 

Läs mer: Fler olyckor med elsparkcyklar 

I början av april slog advokatfirman Delphi fast att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Advokatfirman har utrett rättsläget kring avgifterna på uppdrag av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare, som företräder både Tier och Voi.

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (S) meddelade då att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

Eric André säger att bolaget nu i ett första skede behöver försöka förstå om Stockholms stads avgifter ”håller i en legal synpunkt”, eftersom det inte finns konsensus i frågan.

Kommer ni att bestrida det här?
”Det är för tidigt att säga, men vi vill självklart få tydlighet i om det här håller rent legalt. Om det är det som krävs så får vi utvärdera det som ett alternativ”, säger Eric André. 

Tier påtalar också den legala aspekten. 

”Det finns en legal oklarhet i dessa avgifter, det är därför viktigt med en översyn av rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster”, säger Dan Nerén.

Läs mer: Dykare i Stockholm slår larm: ”Proppat med elscootrar i vattnet”

Det grönblå styret vill också inrätta särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många, och förbjuda parkering på all övrig yta. Först ut blir populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, vilket sedan kan komma att utökas successivt, enligt trafikborgarrådet.

”Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden”, meddelar Daniel Helldén (MP). 

Elsparkcyklar som ställs där parkeringsförbud råder kommer att kunna flyttas undan av Stockholms parkeringsvakter. 

”Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”, meddelar Daniel Helldén (MP).

De nya reglerna för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd den 22 april och förväntas träda i kraft den 1 juli 2021.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?