1515
Annons

Elsparkcykelbolagen rasar mot Helldéns årsavgift på 20 miljoner

Stockholms stad tar nu kraftigare tag för att stävja problemet med felparkerade elsparkcyklar och inför en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon. Beslutet kritiseras av elsparkcykelbolagen Voi och Tier, som menar att avgiften är för hög och att det är oklart om avgifterna ens är lagliga. ”Det är en u-sväng med den här trubbiga avgiften som vi inte tror löser problemen”, säger Eric André, Sverigechef på Voi.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).Foto:Joey Abrait/TT/Elliot Nyhlin

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska. I februari beslutade Stockholms stads politiska ledning att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren. 

Nu går staden ett steg längre och vill kräva polistillstånd med en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen varje år. 

”Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd för Stockholms stad i ett uttalande.

Vois Eric André säger att bolaget varit i dialog med Daniel Helldén och staden, och beskriver de nya reglerna som en ”u-sväng” och ”helomvändning”. Han säger att Voi i diskussionerna bland annat lagt fram förslag om ”generösa investeringar” i infrastruktur, parkeringsställ och tekniska lösningar. De har också föreslagit en ”parkeringspatrull”, med anställda som parkerar om elsparkcyklar som står på förbjudna platser. 

”Att avvisa förslaget och i stället bara införa en ren avgift, där pengarna går in i statskassan, ser vi väldigt mycket som symbolpolitik. Den här avgiften kommer inte lösa det akuta parkeringsproblemet, och det är därför vi ställer oss väldigt ifrågasättande till det”, säger han. 

Läs mer: Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Eric André understryker att de generellt inte är emot avgifter, men säger att det kan slå hårt mot den osubventionerade elsparkcykelbranschen om de är för dyra. 

”Vi är en samhällsaktör som tillhandahåller en service, men inte får någon hjälp eller subvention, vilket många andra transportbolag får. Att då dessutom införa en väldigt hög avgift är för oss ologiskt.”

Även Tier ställer sig kritiska till den höga avgiften, och uppger likt Voi att de inte är emot avgifterna i sig utan ”gärna bidrar till staden”, men att det är ”viktigt att avgiften är rimlig”.

”Vi bidrar trots allt med en icke-subventionerad, klimatneutral mobilitetstjänst som hjälper staden att nå sina klimatmål” säger Dan Nerén, senior public policy manager på Tier, i en kommentar till Di Digital.

Han säger att de avgifter Stockholms stad nu föreslår är nära tre gånger så höga som motsvarande avgifter i Paris, och sju gånger högre än motsvarande avgifter i Rom och Düsseldorf. 

Läs mer: Fler olyckor med elsparkcyklar 

I början av april slog advokatfirman Delphi fast att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Advokatfirman har utrett rättsläget kring avgifterna på uppdrag av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare, som företräder både Tier och Voi.

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (S) meddelade då att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

Eric André säger att bolaget nu i ett första skede behöver försöka förstå om Stockholms stads avgifter ”håller i en legal synpunkt”, eftersom det inte finns konsensus i frågan.

Kommer ni att bestrida det här?
”Det är för tidigt att säga, men vi vill självklart få tydlighet i om det här håller rent legalt. Om det är det som krävs så får vi utvärdera det som ett alternativ”, säger Eric André. 

Tier påtalar också den legala aspekten. 

”Det finns en legal oklarhet i dessa avgifter, det är därför viktigt med en översyn av rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster”, säger Dan Nerén.

Läs mer: Dykare i Stockholm slår larm: ”Proppat med elscootrar i vattnet”

Det grönblå styret vill också inrätta särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många, och förbjuda parkering på all övrig yta. Först ut blir populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, vilket sedan kan komma att utökas successivt, enligt trafikborgarrådet.

”Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden”, meddelar Daniel Helldén (MP). 

Elsparkcyklar som ställs där parkeringsförbud råder kommer att kunna flyttas undan av Stockholms parkeringsvakter. 

”Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”, meddelar Daniel Helldén (MP).

De nya reglerna för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd den 22 april och förväntas träda i kraft den 1 juli 2021.

Bygger infrastruktur för delad elbilsladdning: ”Folk är faktiskt ärliga”

Start up-bolaget Chargenode satsar på delad elbilsladdning. En central laddenhet kan serva många uttag.

Bilarna laddas växelvis i ett kösystem beroende på avresetid som bilägaren angett.

”Folk är faktiskt ärliga”, säger vd:n Kristian Sandahl.

Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.
Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.Foto:Björn Larsson Rosvall

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar. 

”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna. 

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.” 

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten. 

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode. 

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent. 

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl. 

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten. 

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera