1515

Elsparkcykel-böter ökar med 300 procent

I juli ökade bötfällningen av felparkerade elsparkcyklar i Stockholm med nästan 300 procent jämfört med månaden före. ”Vi flyttar inte alla som står lite halvt i vägen. Men om parkeringsvakterna behöver flytta dem delar vi ut en bot för det”, säger Malinda Flodman på Trafikkontoret till Nyhetsbyrån Siren.

Elsparkcyklar på Götgatan i Stockholm i början av augusti.
Elsparkcyklar på Götgatan i Stockholm i början av augusti.Foto:Christine Olsson

I mars i år införde Stockholms grönblåa majoritet en avgift på 250 kronor för varje felparkerad elsparkcykel som påträffas i huvudstaden. Räkningarna skickas till elsparkcykelbolagen som hyr ut fordonen, till exempel Voi, Lime och Tier.

Enligt statistik från Nyhetsbyrån Siren har bötfällningen ökat kraftigt sedan införandet. I mars utfärdades sex böter, en siffra som i juni steg till 56. I juli hade antalet stigit till 223 böter, vilket innebär en 300-procentig ökning jämfört med föregående månad.

Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret, kommenterar siffrorna:

”Vi flyttar inte alla som står lite halvt i vägen. Men om parkeringsvakterna behöver flytta dem delar vi ut en bot för det”, säger hon till Nyhetsbyrån Siren.

Det är huvudstadens parkeringsvakter som har ansvaret att följa upp regelefterlevnaden. Totalt har 80 000 kronor genererats genom bötfällningen.

”Vi är inte ute och skriver böteslappar generellt. Du får parkera din elsparkcykel så länge den står åt sidan och inte står i vägen för förbipasserande. Men om den står mitt ute i gatan blir det ett problem, och likadant om den blockerar en cykelbana”, fortsätter Malinda Flodman.

På tisdagen kunde Di Digital rapportera att elsparkcykelbolagen Voi och Tier gått ihop med Stockholms stad i ett försök att få bukt med problemet; under den närmaste tiden ska över 100 nya parkeringsställ placeras ut i staden. 

”Dedikerade parkeringsytor är nödvändigt för att skapa ordning med elsparkcyklar och därmed bättre säkerhet för samtliga trafikanter”, kommenterade Eric André, Sverigechef på Voi.

Nyheten om parkeringsställen kommunicerades dagen efter att Di Digital skildrat det stora missnöjet bland politikerna i stadshuset. Bara under sommaren har antalet fordon ökat från 14 000 till 21 000 – samtidigt som mängden klagomål från stadens invånare gått från 43 stycken i juli 2019 till 1 051 under samma månad i år.

Läs mer: Voi och Tier ställer ut parkeringsställ för elsparkcyklar i Stockholm 

Läs mer: Lavin av klagomål – nu ger politikerna besked om elsparkcyklarnas framtid: ”Har urartat” 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?