1515

Elscooterbolag i nödläge – värderingen kan rasa med 80 procent

Så sent som i förra veckan fanns Limes elscootrar på gatorna i över 100 städer – nu finns de bara på en marknad. Enligt källor till The Information är Lime nu i akut behov av pengar och kan bara överleva i några månader till.

Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.
Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.Foto:TT

(Di Digital/San Francisco) Det amerikanska elscooterbolaget Lime har bara kapital för att klara sig i några månader till, uppger källor till The Information. Därför är man ute och letar nytt kapital, men det kan bli svårt på kort sikt med tanke på situationen i världsekonomin till följd av coronautbrottet. 

Diskussionerna om en ny investering i Lime är fortfarande på ett tidigt stadium, säger The Informations källor. Kommer den till skott kan värderingen på 2,4 miljarder dollar, vid den senaste kapitalrundan i februari i fjol, istället landa på 400 miljoner dollar. Det innebär i så fall en slakt av värderingen med 80 procent.

Läs också: Elscooterbolaget Lime säger upp hundra personer 

Ett alternativ som Lime diskuterar är att hitta finansiering genom att befintliga investerare skulle få sina värden nedskrivna – en så kallad ”cram-down”-finansering. Nya investerare skulle i så fall då få betalt vid en eventuell försäljning eller börsnotering.

Även pengar från befintliga investerare är uppe för diskussion. Bland dem finns bland andra profilerade riskkapitalbolag och företag som Andreessen Horowitz, Googles moderbolag Alphabet, Fidelity Investments och Uber.

I förra veckan ska Lime också ha gått ut till sina anställda och sagt att man har säkrat ett lån från Bank of Montreal.

Lime hade det tufft redan innan coronautbrottet och har nu pausat sin verksamhet på alla marknader utom en – Sydkorea. I förra veckan tog bolaget bort sina scootrar från gatorna i 100 städer, i Nordamerika, Sydamerika och Europa, där folk uppmanas att hålla sig hemma. I helgen stängde man även ner i Australien och Nya Zeeland.

I januari i år sa Lime upp 14 procent av personalen och det kan bli aktuellt med fler uppsägningar, oavsett om man lyckas med kapitalanskaffningen. Bolaget har, liksom sina konkurrenter, haft svårt att nå lönsamhet. Att äga och underhålla elscootrar är en kostsam historia. 

Läs också: Voi krisåtgärdar – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”

I förra veckan rapporterade vi om att svenska Voi också pausar sin tjänst i merparten av de 40 städer där bolaget har sina elscootrar. Folk är helt enkelt inte ute och kör scooter längre, när de inte ska till jobbet och till olika sociala sammankomster.

Mer om techbolagen och coronakrisen i senaste Digitalpodden:

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?