1515

Elscooter-bolagen vill se en lagändring – ”avgifter löser inte utmaningarna”

Stockholms stad kommer att kräva elsparkcykelbolagen på både polistillstånd och en avgift för att ställa ut sina fordon på gatorna. De stora aktörerna Voi och Tier liksom Stockholms Handelskammare är kritiska till beslutet.
”Detta löser inte rådande utmaningar utan riskerar istället att slå undan benen för en ny icke-subventionerad bransch som ökar tillgången till hållbart resande i staden”, säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt.

Från vänster: Tier Sverigechef August Svedenstedt, Voi:s policychef i Sverige, Tina Ghasemi Liljeqvist och Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.
Från vänster: Tier Sverigechef August Svedenstedt, Voi:s policychef i Sverige, Tina Ghasemi Liljeqvist och Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.Foto:Tier, Voi, Di
Foto:TT

Beslutet, som formellt tas 26 augusti, kommer efter en sommar där antalet elsparkcyklar i Stockholm fullkomligt exploderat. Sammanlagt finns det i dag cirka 22.000 fordon i huvudstaden. Och klagomålen har samtidigt ökat lavinartat. Hela 1.051 kom in under juli, att jämföra med 43 för motsvarande period 2019. 

”Förra året var vi uppe i 14.500 elscootrar och tyckte det var för mycket. Sommarens situation visar på ett akut behov av att bromsa utvecklingen”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. 

Bolagen kommer framöver att behöva ett polistillstånd för att bedriva sin verksamhet samt betala en avgift på 1.400 kronor per fordon. 

”Det finns ju inte en marknad för 22.000 elscootrar utan bolagen försöker konkurrera ut varandra genom att synas mest. Med en avgift kommer det att bli en kostnad för varje dag de står och då tänker bolagen sannolikt efter innan de ställer ut fler fordon, och istället optimerar utifrån behovet på stan. I och med att de kommer att behöva ett tillstånd från polisen har vi också möjlighet att ställa bindande krav”, säger Helldén.

För elscooter-aktörerna innebär det en extrakostnad på drygt 30 miljoner kronor årligen. 

”Detta gör det svårare för oss och branschen i stort att investera i parkeringsinfrastruktur såsom de över 100 parkeringsställ Tier och Voi investerat i för Stockholm stad. En eventuell avgift från staden bör i sin helhet allokeras till nya parkeringsställ”, kommenterar Tiers Sverigechef August Svedenstedt avgifterna.

Svenska elscooter-bolaget Voi tror inte heller att avgifterna kommer att lösa den problematik som uppkommit på marknaderna i Sverige.

”Vi är gärna med och betalar och tar ansvar för att kunna bedriva vår verksamhet, och för att bidra till att forma framtidens hållbara städer men som vi sett i Malmö löser inte avgifter utmaningarna”, säger Voi:s policychef i Sverige, Tina Ghasemi Liljeqvist, i ett uttalande. 

Huruvida staden har rätt att kräva bolagen på en avgift är något av en juridisk gråzon. När Stockholms Handelskammare tidigare i år lät utreda rättläget kom den fram till att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift. Men det har inte hindrat Stockholm, eller Malmö för den deln som införde avgift tidigare i år. 

Stockholms Handelskammare, liksom Voi och Tier, vill nu se en översyn av nationell lag för att ge kommunerna ett bättre verktyg för att reglera den så kallade delade mikromobiliteten i städerna.  

”Kommunerna vill ju få detta att fungera – inte minst Daniel Helldén – men verktygslådan är för begränsad så man greppar efter halmstrån. Jag tror inte nån tycker att den här åtgärden är optimal och det är inte ens säkert att den är laglig”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Voi och Tier vill istället se ett upphandlingsförfarande som i resten av Europa. 

”Utifrån vår erfarenhet från mer än 70 städer runt om i Europa vet vi att lösningen finns i att begränsa antalet operatörer för att möta och möta de utmaningar som just nu finns kring parkering, säkerhet och framkomlighet”, säger Ghasemi Liljeqvist. 

Och där är båda elscooter-bolagen och Helldén överens. Ett fåtal aktörer vore att föredra framför den situation som råder i dag. 

”Jag skulle inte ha något emot att vi skulle licensiera ett antal stycken och att alla kan delta i den upphandlingen. Men det kräver en lagstiftningsförändring. Jag är dock inte särskilt hoppfull att staten skulle ta sitt ansvar där”, säger Helldén. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?