1515
Annons

Elscooter-bolagen slår tillbaka – tar stadens beslut till rätten

Striden kring elscootrarna i Stockholms stad trappas upp. På fredag förväntas fyra av operatörerna – Tier, Superpedestrian, Bird och Lime – göra gemensam sak och överklaga stadens beslut att kräva polistillstånd från bolagen. 

Kaosartat på Stockholms gator när 23.000 elsparkcyklar skulle samsas i somras. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén har länge efterfrågat ny lagstiftning för att få bukt på situationen men har fått hitta andra vägar för att nå dit.
Kaosartat på Stockholms gator när 23.000 elsparkcyklar skulle samsas i somras. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén har länge efterfrågat ny lagstiftning för att få bukt på situationen men har fått hitta andra vägar för att nå dit.

”Det är välkommet att vi nu får en prövning av regelverken. Kommunerna har experimenterat i gråzonen, men nu kommer vi få klarhet i hur lagstiftningen ska tillämpas. Jag tror att kommunerna kommer att få backa på detta”, säger Stockholms Handelskammares näringspolitiska expert Carl Bergkvist. 

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Stridigheterna kring elsparkcyklarna började i augusti i år. Efter en kaosartad sommar med över 23.000 elsparkcyklar i Stockholm ökade trycket på staden att få ordning på situationen. Trafiknämnden, med trafikborgarrådet Daniel Helldén i spetsen, klubbade då igenom beslutet att införa krav på polistillstånd för att hyra ut elsparkcyklar och att varje fordon skulle beläggas med en årlig avgift på 1.400 kronor – med start 1 januari nästa år.

Den 8 november klubbade slutligen kommunfullmäktige att införa det särskilda tillståndet för elsparkcyklarna med hänvisning till ordningslagen. Beslutet banade sedan vägen till åtgärden att begränsa antalet elscootrar till 12.000 och antalet aktörer till tre.

Elsparkcykel-operatörerna vill nu få klarhet om kommunfullmäktiges beslut går i linje med lagstiftningen och överklagar gemensamt ärendet.  Nu blir det upp till Förvaltningsrätten att bringa klarhet i frågan.

”Förhoppningsvis kommer denna rättsprocess tydliggöra behovet av att ge Sveriges kommuner och städer en bättre verktygslåda än ordningslagen och tillståndsplikten för att reglera friflytande mikromobilitetstjänster, och att det nu krävs en nationell översyn av det rådande regelverket”, säger Bird, Lime, Superpedestrian* och Tier i ett gemensamt uttalande som uppmanar Stockholm och andra kommuner i Sverige att istället genomföra en transparent och konkurrensutsatt koncessionsupphandling på samma sätt som man tidigare gjort i bland annat Paris, London och New York.

LÄS OCKSÅ: Elscooterbolagen: ”Vi behöver få klarhet i vad som gäller”

En upphandling ger staden helt andra förutsättningar att ställa krav på bolagen vad gäller trafiksäkerhet, fordonsstandard och arbetsförhållanden och framför allt att bolagen som konkurrerar bedriver en hållbar verksamhet med höga klimatmål och god tillgänglighet. Flera organisationer som Di tidigare pratat med hade föredragit en sån lösning, däribland Svenska Miljöinstitutet IVL och trafiksäkerhetsorganisationen NTF. 

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.Foto:Jack Mikrut

Daniel Helldén bedömer inte att bolagens överklagan kommer att få så stor påverkan på den process som staden nu inlett. 

”Det som kan hända om vårt beslut faller är att vi inte kan ta betalt från bolagen. Däremot kommer vi kunna fortsätta utkräva tillstånd, och genom dem begränsa antalet elsparkcyklar och operatörer”, säger han och fortsätter: 

”Är det många elsparkcyklar på samma plats och så vidare så krävs det tillstånd, det gäller oavsett om vi fattar ett fullmäktigebeslut eller inte.”

Han betonar att det är största vikt att få ordning på situationen kring elsparkcyklarna och passar på att ge en känga till regeringen.

”Det bästa hade ju varit om Tomas Eneroth bara såg till att vi fick en klar och tydlig lagstiftning och framförallt ett förarbete kring hur man ska tolka lagen. Då skulle vi vara hemma”, säger Helldén.

I väntan på att Förvaltningsrätten ska ta sig an överklagan rullar processen med tillstånden på. Trafikkontoret, som har fått uppdraget att välja ut tre bolag, vill bland annat ha ett politiskt beslut kring de principer som ska ligga till grund för urvalet, och hur de ska viktas. Den 16 december kommer den diskussionen ske i trafiknämnden. Enligt uppgifter till Di kommer ett beslut om vilka bolag som får uppdraget två dagar efter det, alltså den 18 december. Troligtvis blir det i början av februari som polistillstånden kommer att börja gälla, istället för från 1 januari som det var tänkt från början. 

Men bolagens överklagan kan leda till att staden helt får tänka om kring elsparkcyklarna. Om det visar sig att kommunens beslut inte haft laga grund är man tillbaka på ruta ett.

”Om rätten river upp kommunens beslut så kvarstår problemen kring elsparkcyklarna i allra högsta grad tills dess att regeringen agerar och tar initiativ till lagstiftning. Det är det som slutligen måste ske. Enda sättet att få långvariga förutsättningar är att lagstifta fram dem”, säger Carl Bergkvist.

 

Fotnot: Superpedestrian är bolaget som står bakom elsparkcyklarna som bär varumärket Link. 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?