1515
Annons

Elon Musks twitterhot gav effekt – fabriken får öppna

Efter flera turer har Alameda County i Kalifornien gått med på att låta Tesla gradvis öppna sin fabrik i Fremont.

Utanför Teslas fabrik i Shanghai som också stängdes under coronautbrottet, men bara under en dryg vecka i februari.
Utanför Teslas fabrik i Shanghai som också stängdes under coronautbrottet, men bara under en dryg vecka i februari.Foto:Qilai Shen

(Di Digital/Silicon Valley) Följetongen med Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, fortsätter. Den stängdes i mars för att den inte räknades som samhällskritisk verksamhet under delstatens nedstängning på grund av coronautbrottet.

Förra helgen stämde elbilstillverkaren Alameda County, där Fremont ligger, för att fabriken inte fick öppnas, trots att annan produktion så smått har fått dra igång i andra delar av Kalifornien.

Teslas grundare och vd Elon Musk hotade också på Twitter om att bolaget kommer att flytta huvudkontoret och eventuellt produktionen om verksamheten inte får sättas igång.

Läs mer: Elon Musk vill öppna Teslas fabrik – skickar in stämning och hotar med flytt

Elon Musk fick bland annat med sig Fremonts borgmästare, Kaliforniens guvernör och även president Donald Trump, som alla gett sitt stöd till att dra igång produktionen. I måndags öppnade Elon Musk fabriken ändå och enligt anställda hade bilar redan byggts under helgen.

Under gårdagen gav Alamada County med sig och beslutade att elbilsjätten kan börja förbereda för tillverkning under den här veckan, och återuppta den i nästa. 

Då gäller det dock att elbilstillverkaren följer lokala riktlinjer, som bland annat innebär att stänga rum där personalen sitter på rasterna och sätta upp olika skyddsbarriärer.

De nya rutinerna kommer att följas upp av polisen, som även inspekterade fabriken i onsdags.

I det senaste avsnittet av Digitalpodden diskuterar vi Elon Musks tjuvöppning av fabriken:


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?