1515

Elon Musk om dogecoin i amerikanskt komediprogram: ”Ett svindleri”

Elon Musk ledde under lördagskvällen NBC:s legendariska komediprogram Saturday night live. Framträdandet lämnade ingen oberörd – bland mycket annat rasade kryptovalutan Dogecoin över 40 procent från sin toppnotering dagarna innan efter att kryptoförespråkaren skojat om att det är ett ”svindleri”.

Michael Che, en av programledarna i SNL:s Weekend Update, intervjuar ”Lloyd Ostertag”, spelad av Elon Musk.
Michael Che, en av programledarna i SNL:s Weekend Update, intervjuar ”Lloyd Ostertag”, spelad av Elon Musk.

Elon Musik har aspergers syndrom, en diagnos inom autismspektrum. Det avslöjande han under sin öppningsmonolog under lördagens framträdande i Saturday night live.

Enligt Musk är han den förste att leda programmet och i alla fall ha erkänt diagnosen.

Även om Musks kvaliteter som komiker går att diskutera efter hans medverkan gjorde han onekligen sitt yttersta.

Han spelade både sig själv som chef för rymdföretaget Spacex, där han instruerade en astronaut, spelad av Pete Davidson, att göra räddningsaktion på Mars som slutar med att hans huvud exploderar. I en annan sketch spelar han cowboy med en elektrisk häst, där han också tvingas erkänna att han ”ändrat uppfattning” om att ha ansiktsmask vid bankrån – en tydlig referens till hur han själv svängt i maskfrågan under pandemin.

Men mest uppmärksamhet fick han under segmentet Weekend Update där han diskuterar den senaste veckans rusning i kryptovalutan dogecoin.

Läs mer: Dogecoin fortsätter rusa – upp med över 14.000 procent i år

”Kalla mig ’dogefather’”, sa Musk, i rollen som kryptoexperten Lloyd Osterberg.

”Vad är dodgecoin?”, frågade programledarna Michael Che och Colin Jost upprepade gånger.

Musk, som själv till stor del ligger bakom dogecoins framgång genom att ha twittrat om den, förklarade att det hela började som ett skämt med nu har växt och fått ett riktigt värde.

”Det har tagit fart på ett väldigt riktigt sätt”, sa Musk och utvecklade:

”Det är ett ostoppbart finansiellt instrument som kommer att ta över världen.”

Det är först på slutet av meningsskiftet som programledarna få honom att förklara att det är något som kan växlas in till dollar.

”Okej, så det är ett svindleri”, frågade Michael Che, som använde det engelska uttrycket ”hustle”, mer av ett allmänt begrepp kring något som inte framstår helt rumsrent.

”Ja, det är ett ’hustle’”, svarade Musk, med ett skratt.

Initialt dök valutan från sin toppnotering på närmare 75 amerikanska cent, ned till 43 amerikanska cent. Ett fall på omkring 40 procent.

Under måndagsmorgonen hade kryptovalutan hämtat sig till dryga 50 cent.

Programmet ägde rum dagen innan amerikanska mors dag och gästades av en rad mammor till flera skådespelare ur programmets ensemble. Men också av Elon Musks mamma som sa sig vilja ha något fint i mors dagspresent.

”Det blir dogecoins”, lovade Musk till moderns höga suck.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?