1515
Annons

Elon Musk: Då vänder ekonomin

Enligt Elon Musk har inflationen redan toppat och framöver väntar en mild recession i runt 18 månader. Det sade Tesla-vd:n under en årsstämma. 

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:Patrick Pleul

Elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk uttalade sig på bolagets årsstämma att han spår en mild recession, som kommer att vara i mindre än två år. Han aviserade även att bolaget kan använda en del av kassan till aktieåterköp. Det skriver CNBC.

”Inflationen har toppat och sannolikt kommer vi att få se en relativt mild recession, som varar i cirka 18 månader”, sade Musk.

Musk fick även frågan hur bolaget planerar att använda sitt kapital under de kommande åren. I första hand ska det användas till investeringar, forskning och utveckling, men han uppgav att någon typ av aktieåterköp kan bli aktuellt ”beroende på hur Teslas framtida kassaflöde ser ut”. 

Musk sade också att Tesla siktar på att producera 20 miljoner fordon per år från 2030, något som han tror kommer att kräva ett dussin fabriker där varje fabrik producerar cirka 1,5 till 2 miljoner fordon per år.

Han aviserade också att bolaget planerar att börja tillverka Cybertruck i mitten av nästa år, men att den inte kommer att säljas med samma specifikationer eller till samma pris som tidigare var sagt.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Hans ”Uber för sophämtning” lanseras i Berlin

Sophämtning- och budtjänsten Tiptapp växer med lönsamhet. Nu lanseras appen på bred front i Berlin.

Berlins Brandenburger Tor, Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam och ett sopberg.
Berlins Brandenburger Tor, Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam och ett sopberg.

Efter fyra år av bråk och tvister med Stockholms stad blev sophämtningsappen Tiptapp slutligen en rumsren app i slutet av 2021. Då beslutade Mark- och miljööverdomstolen att bolaget hade rätt at förmedla hämtning av privatpersoners sopor för frakt till kommunens soptippar. 

Beslutet kunde inte överklagas, vilket Di rapporterat.

Sophämtning och bortskänkning av gamla prylar utgör visserligen endast hälften av bolagets omsättning. Resten kretsar kring frakt av begagnade möbler och andra prylar, som exempelvis köps på Blocket. (Köp- och säljsajten har sedan 2019 har en integration med Tiptapp.)

”Stockholm har blivit ett starkt case. Vi har en mycket god lönsamhet med ett resultat på nästan 8 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 40 procent här”, säger bolagets vd och medgrundare Tim Bjelkstam.

”Tillsammans skapar vi en upplevelse för invånarna som verkligen är ‘kickass’”.

Tiptapp finns idag i Sveriges tre storstäder, samt i mindre skala i London och Lissabon. 

Nu lanseras tjänsten även på bred front i Berlin, i samarbete med en av Europas ledande kommunala avfallsbolag, BSR (Berliner Stadtreinigungsbetriebe). Samarbetet liknar de Tiptapp redan har med flera svenska avfallsbolag, och har som mål att förenkla bortforslingen av så kallat ”grovavfall”.

”De gör det de är bäst på, att driva sina återvinningscentraler och vi gör det vi är bäst på, att se till att alla invånare faktiskt kan få sitt avfall till anläggningarna. Tillsammans skapar vi en upplevelse för invånarna som verkligen är ‘kickass’”, säger vd:n.

Apropå den livliga debatten betonar han att all återvinning verifieras i appen. De som använder sig av Tiptapp kan därmed försäkra sig om att deras avfall hamnar där det ska och att återvinningen blir korrekt utförd, heter det.

Även Stephanie Otto, vd för det tyska avfallsbolaget BSR, är optimistisk inför lanseringen.

”Vi är glada över att kunna kombinera vår expertis och infrastruktur med Tiptapps innovativa teknik för att göra avfallshantering tillgänglig för så många privata hushåll som möjligt i Berlin”, säger hon i ett uttalande.

Lanseringen smygstartade redan i mars och har enligt vd Tim Bjelkstam gått över förväntan.

”Användningen av Tiptapp i Berlin har ökat snabbare än vad vi har sett på någon annan marknad i samma skede, och våra interna mål behövde uppdateras redan efter tre månader. Vi ser fram emot att fortsätta växa i Tyskland och utveckla produkten att bli ännu bättre”, säger han.

För Tim Bjelkstam är lanseringen ett viktigt steg i en stor europeisk utrullning.

”Om ett par år ska vi finnas i 10-15 stora europeiska städer”, säger han.

I fjol växte Tiptapps omsättning med 24 procent till knappt 20 miljoner kronor. Vinsten landade på 3,3 Mkr. 

”Vi ska fokusera mycket på nya lansringar i år, men räknar ändå med 10-15 procent tillväxt”, säger vd:n.

Sean starten 2016 har Tiptapp tagit in 60 miljoner kronor i riskkapital från bland andra investmentbanken GP Bullhound och Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert.  

”Det är snart dags att ta in mer riskkapital i en ny runda”, säger Tim Bjelkstam.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera