1515
Annons

Ellos ägare överväger en börsnotering

Efter höstens inställda börsnotering är Ellos Group åter på grön kvist. Lönsamheten ökar och vd Hans Ohlsson kan stoltsera med en god tillväxt för årets fem första månader. Mycket tyder därmed på att börsplanerna kan återupptas.

Ellos ordförande Anders Halvarsson (t.v.) och vd Hans Ohlsson.
Ellos ordförande Anders Halvarsson (t.v.) och vd Hans Ohlsson.Foto:Jesper Frisk

Det har snart gått två år sedan Di besökte Ellos Group på det gigantiska huvudkontoret i Borås. Där, bland lådor och löpande band, avslöjade vd Hans Ohlsson och ordförande Anders Halvarsson att den klassiska Ellos-katalogen skulle gå i graven. Koncernen skulle bli ett renodlat e-handelsbolag. 

Läs mer: Ellos skrotar katalogen

 ”Vi ska bli Nordens ledande e-handelsgrupp inom mode, heminredning och närliggande områden”, sa Anders Halvarsson då.

En börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ.

Det var augusti 2014 och Ellos Group bestod av modebolaget Ellos, heminredningsbolaget Jotex och nyförvärvade herrmodebolaget Stayhard. Fler förvärv var att vänta, hette det. Nya huvudägaren Nordic Capital hade djupa fickor och stora ambitioner.

Men sedan dess har det varit ganska tyst om Ellos.

I april i fjol köpte man visserligen det lilla sminkbolaget Makiash. Men orsaken var främst att knyta till sig nya medarbetare för lanseringen av området Ellos Beauty.

Höstens planerade börsnotering blev heller inte av. Enligt källor till Di Digital var planerna långt gånga, men lades på is då försäljningen sviktade.

Koncernens pinfärska årsredovisning för 2015 bekräftar denna bild. Under fjolåret ökade Ellos Group Holdings omsättning endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.

Men nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft. Han menar att Ellos Group i år har följt, och i vissa fall överträffat, den plan som ägarna lade fram för tre år sedan.

”Vi har skrotat katalogen och lyckats med vår digitala marknadsföring. Nu kan vi släppa transformationen och höja blicken”, säger han.

Enligt Hans Ohlsson vände det uppåt i Sverige redan i fjol. I år har Danmark lyft.

”Lönsamheten ökar och koncernen hade en tillväxt på 6 procent under årets fem första månader. Alla varumärken bidrar, Ellos, Jotex och Stayhard. Och alla länder bidrar, utom Finland”, säger han.

Hans Ohlsson målar sedan upp en bild där Ellos Group kan börja tänka offensivt igen. Bland annat vill man utmana Boozt och Zalando i Norden, genom försäljning av externa varumärken.

”Vi ska utveckla vår försäljning av externa varumärken och ge Boozt en match. Nästa steg blir att lyfta blicken och se hur vi kan öka försäljningen av möbler”, säger han.

Fler förvärv ligger i korten, enligt vd:n.

”Vi är öppna för förvärv tittar på bolag hela tiden”, säger han.

När det gäller Ellos börsplaner bekräftar huvudägaren att man fortfarande överväger en notering.

”Nordic Capital förbereder för olika scenarion, där en börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ. Men vi vill inte kommentera en eventuell tidsplan”, säger Katarina Janerud, kommunikationsansvarig på huvudägaren Nordic Capital.

Att döma av Hans Ohlssons optimistiska tongångar är det sannolikt att börsplanerna snart blir aktuella igen.


Ellos grundades på 40-talet

Ellos grundades i Borås 1947 och var länge ett av Sveriges ledande postorderbolag inom kvinnligt mode. 2004 köpte man Jotex och blev därmed stora även inom heminredning. Sedan dess har bolaget utvecklats från postorder till ett av Nordens största e-handelsbolag.
2013 blev riskkapitalbolaget Nordic Capital huvudägare i Ellos.

Övriga ägare är Paul Frankenius med bolaget Happyland Holding och Anders Halvarsson, som är styrelseordförande för Ellos Group. Halvarsson är annars främst känd för att ha grundat Netonnet, som såldes till Siba 2011.

Under 2014 förvärvade man herrmodebolaget Stayhard med en årsomsättning på drygt 100 Mkr. Strax därefter skrotade man sin klassiska postorderkatalog för gott.

I april i fjol snappade man upp ytterligare en munsbit i form av det lilla sminkbolaget Makiash. Köpet var ett led i utvecklingen av segmentet Ellos Beauty.

Enligt uppgift till Di Digital planerade man en börsnotering under hösten 2015, som ställdes in då verksamheten utvecklades sämre än väntat.

Siffrorna för helåret borgar för detta. Under fjolåret ökade omsättningen för Ellos Group Holding endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.

Nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft och talar om en tillväxt på 6 procent för perioden januari-maj 2016.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera