1515
Annons

Elbilsladdaren fyller kassan inför noteringen

Elbilsladdaren Charge Amps tar in 150 miljoner för att öka sin europeiska närvaro inför börsnoteringen senare i år. 

Charge Amps medgrundare Boel Rydenå-Swartling och vd:n Anders Bergtoft.
Charge Amps medgrundare Boel Rydenå-Swartling och vd:n Anders Bergtoft.

Charge Amps grundades i Stockholm 2012 av Fredrik Jonsson, i dag är bolagets produktchef, och Boel Rydenå-Swartling, i dag ledamot i styrelsen. Bolaget utvecklar smarta laddstationer, kablar och molnmjukvara för användning i hemmet, eller i anslutning till kommersiella fastigheter, kontor eller offentliga miljöer.

Marknaden är het. I fjol stod laddbara bilar för 45 procent av nyregistreringarna jämfört med 32 procent för 2020, med totalt 135.302 fordon, enligt Bil Sweden. 

Förra året växte Charge Amps med 145 procent till en omsättning om 254,2 miljoner kronor med en ”solid bruttomarginal”. I år har man varit tydlig med sin ambition att växa på kontinenten.

”Vi ska bli en ledande aktör inte bara i Sverige utan även i Europa”, sa Charge Amps vd Anders Bergtoft i en intervju med DiTV i slutet av februari.

Under tisdagen offentliggjorde bolaget att man har genomfört en riktad nyemission om 150 miljoner kronor till befintliga och nya aktieägare. Pengarna ska gå till att utöka bolagets närvaro i bland annat Storbritannien, Tyskland och Spanien, där Charge Amps öppnade kontor under 2021, enligt pressmeddelandet.

Bland de existerande aktieägarna som tecknade aktier i emissionen återfinns OK ekonomisk förening, Skellefteå Kraft och Swedbank Robur. Nya investerare som nämns i pressmeddelandet är Concejo AB, LMK och Quinary Investment.

Totalt har Charge Amps därmed plockat in 358 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Bolaget värderades till 1,3 miljarder kronor när Swedbank Robur gick in med 150 miljoner kronor förra året. Hur hög värderingen är i dag vill bolaget inte säga.

Charge Amps planerar även att stärka sin närvaro i Norden och på den svenska hemmamarknaden, där man är näst störst, enligt egen utsago. Man ska även satsa på produktutveckling samt på att ”upprätthålla momentum och utveckla den operationella verksamheten” inför bolagets börsintroduktion, som är planerad att ske senare i år.

Sedan lanseringen av sin första laddstation, 2015, har Charge Amps levererat över 100.000 laddpunkter för kunder i 15 länder.

”Under det senaste året har vi levererat på vårt mål att genomföra en stor expansion över Europa och att samtidigt fortsätta vår tillväxt i Norden. Med denna finansiering är vi i en idealisk position för att bygga vidare på detta momentum och snabbladdar energi till vårt arbete att tillhandahålla smarta, användarvänliga och snygga produkter till kunderna samtidigt som vi bidrar till att åstadkomma en renare och grönare värld”, säger Anders Bergtoft, vd på Charge Amps i en skriftlig kommentar. 

Charge Amps har i dag 120 anställda i sju länder och försäljning på 15 marknader.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?