1515
Annons

Elbåtsutmanaren släpper egen motor: ”Något av en evighetsmaskin”

Elbåtstillverkaren Candela, som är först i världen med en eldriven bärplansbåt, har utvecklat en egen underhållsfri elmotor. Nästa år testas den på en personfärja i Region Stockholm.

Candelas nya elmotor C-POD.
Candelas nya elmotor C-POD.
Candelas bärplansbåt C-7.
Candelas bärplansbåt C-7.Foto:Jonas Eng

Det gäller att hänga med när elbåtstillverkaren Candelas grundare och vd Gustav Hasselskog snackar båtmotorer. Eller kanske inte kring själva motorerna i sig, men vilka hinder som finns för att göra dem så effektiva som möjligt. Det handlar om vattenmotstånd och magnetfält, något som Candela har jobbat med att eliminera trots att den nya elmotorn C-POD, med två motorer och två propellrar i, sitter under vattnet.

I dag har Candelas första båt på marknaden, C-7, i praktiken en utombordare – en elmotor som sitter i en låda. En axel kopplad till en vinkelväxel går från lådan ner via rodret och driver propellern.

”Det vi har gjort nu är istället att flytta ned motorerna under vattnet”, säger Gustav Hasselskog, som grundade Candela 2014.

Med drivlinan under vattnet ska den nya motorn bli helt tyst och utan växelhus försvinner det mekaniska skramlet. 

En viktig aspekt i sammanhanget är också att motorn ska vara liten, för att ge så lite motstånd som möjligt. Torpeden som C-PODs två motorer sitter i har en diameter på 105 millimeter.

Ett annat hinder på vägen när det gäller motorer är att kunna kyla dem, men i och med att C-POD sitter under vatten är det lättare att lösa utan en stor kylartank.

Vanliga bensin- och dieseldrivna båtmotorer till fritidsbåtar beräknas gå 30 timmar om året och sedan servas. C-POD kan gå i 3 000 timmar. Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg kallar den ”något av en evighetsmaskin”. Det är alltså i princip en underhållsfri motor, som heller inte har någon olja i sig.

”Livet är för kort för oljebyten. Någon liter smörjolja per år har naturligtvis liten relevant miljöpåverkan. Men vi gick igång på tanken att rensa ut oljan helt och göra en torr motor”, säger Gustav Hasselskog.

Grunden i hela idén om en eldriven bärplansbåt är de miljömässiga aspekterna. Dels kostar bränsle mycket och en fritidsbåt drar 15 gånger mer än en personbil, och dels medför båtarna utsläpp.

Candelas lätta elbärplansbåt är byggd av kolfibermaterial och svävar över vattenytan, vilket minskar energiförbrukningen med 80 procent då den inte behöver i närheten så mycket effekt som en planande båt. Den är också ganska tyst, både för att friktionen är liten mot vattenytan och för att den drivs av en elmotor.

Priset för en C-7 är i dag 285 000 euro inklusive moms, motsvarande drygt 2,9 miljoner kronor. Däremot är kostnaderna för elen mycket lägre än bränslekostnaderna för en båt med en bensin- eller dieseldriven motor.

Läs mer om C-7 och bärplansteknik: Di Digital testar lyxiga elbåten som är ett flygplan

Förutom fritidsbåtar med C-7, som Candela hittills har levererat 29 stycken av till Sverige, USA och Mellanöstern, så tar man också fram en eldriven passagerarfärja P-30 (även det en bärplansbåt) som ska testas i Stockholms färjetrafik nästa år. Den har den nya elmotorn C-POD som utökar effektiviteten så att båten ska kunna gå ännu längre. Dessutom sparar den underhållsfria konstruktionen av motorn både tid och pengar.

”Vi har analyserat Region Stockholms och Waxholmsbolaget ganska mycket. De lägger 500 miljoner kronor på den sjöbundna kollektivtrafiken och nära 25 procent av det är bränsle. Bränslekostnaden sänker vi med ungefär 90 procent och kostnaden för underhållet sänks också”, säger Gustav Hasselskog.

”Med den lösningen kan omställningen till fossilfria hav och sjöar gå snabbt”, säger han.

Läs också: Stockholmstrafikanterna testar världens första elektriska bärplansfartyg

Candela har också växlat upp arbetet kring självkörande båtar – en utveckling som i framtiden även kan sänka personalkostnader.

Bolaget har i dag en dialog med 35 städer om passagerarbåtar och Europa är klimatfrågan drivande, i Arabvärlden vill man ligga i framkant och Asien är mer kostnadsmedvetet.

P-30 kommer att drivas av två av Candelas C-POD-motorer, och den mindre versionen P-12 av en. Den nya motorn ska även installeras på nästa generations fritidsbåtar från Candela. När de kommer att släppas vill Gustav Hasselskog avvakta med att säga, men troligen under nästa år.

Läs också: Grön riskkapitalist bygger nedbrytbara båtar


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?