Annons

Elbåtsbolaget sluter avtal med europeisk batteritillverkare

Elbåtstillverkaren Xshore säkrar upp batteritillverkningen med ett femårigt avtal med österrikiska Kreisel Electric värt 50 miljoner euro, motsvarande över 500 miljoner kronor. 

Helena Fagraeus Lundström, hållbarhetschef på Xshore, vill nå full spårbarhet till 2025. Till höger, Kreisels batteripack i en Xshore-båt.
Helena Fagraeus Lundström, hållbarhetschef på Xshore, vill nå full spårbarhet till 2025. Till höger, Kreisels batteripack i en Xshore-båt.

Kreisel är sedan tidigare leverantör åt den svenska elbåtstillverkaren, och med det nya partnerskapet säkerställer Xshore att alla Eelex 8000 förses med Kreisels batteripack. Bolaget grundades av Zound Industries-skaparen Konrad Bergström 2016 och lanserade båtmodellen under hösten 2020. Båtarna säljs idag till Europa, Mellanöstern och USA.

Kreisel är sedan 2022 en del av den amerikanska traktorjätten John Deere, och riktar in sig mot nischsegment som inom båt- och racing. 

”För våra båtapplikationer är Kreisel marknadens bästa batteritillverkare och vi är i nuläget en av bolagets största kunder”, säger Jeanette Zetterström, försörjningskedjechef på Xshore. 

Helena Fagraeus Lundström, hållbarhetschef på Xshore, säger att båtbranschen fortfarande ligger efter gällande elektrifiering om man jämför med bilbranschen. Det finns helt enkelt inte så många tillverkare som kan göra batterier till den marina sektorn. 

”Kreisel är det enda batteripack som är DNV-certifierat (det norska världsledande certifieringsorganet som verifierar alltifrån fartyg till ledningssystem, produkter och personer, red. anm) för marint bruk och har den prestanda och kvalitet som vi behöver. För oss är partnerskapet jätteviktigt för att kunna växa inom de planer vi har.”

Parterna har satt upp tuffa hållbarhetsmål.

”Det ena handlar om att eliminera koldioxidavtrycket från batteriet och hela båten i sig, något vi hoppas kunna uppnå till 2030. Vi vill också satt en tydlig ambition att öka spårbarheten i värdekedjan ur ett socialt och miljömässigt perspektiv, med mål att ha full spårbarhet till 2025 ”, säger Helena Fagraeus Lundström. 

Som Di Digital rapporterat om tidigare är batterimarknaden koncentrerad till Asien och Kina, som ligger långt före den europeiska. Kreisels batterier tillverkas i Europa, men komponenterna är till viss del från Asien. 

”Det är den bästa lösningen just nu, men vi och Kreisel kommer utvärdera möjligheterna framåt”, säger Jeanette Zetterström.

Läs mer: Elfordonsbolag kämpar – vill ta hem produktionen från Asien 

”Vi vill ha en regional värdekedja så långt som det går. Sedan är det ju inte per definition fel att ha leverantörer i Asien, utan det handlar om hur man jobbar med dem: vilka krav man kan ställa och hur man kan säkra transparens och spårbarhet i värdekedjan”, säger Helena Fagraeus Lundström.

Xshore har under de senaste månaderna flyttat produktionen från Stockholm till Nyköping, där en ny helautomatiserad fabrik växer fram. Under 2022 räknar bolaget med att nå en full kapacitet på 400 båtar per år.

”Monteringslinan och kompositlinan byggs upp för fullt och vi har rekryterat väldigt kompetenta personer. Det händer nya spännande saker varje vecka”, säger Jeanette Zetterström.

Som Di Digital beskrev i genomgången av den svenska elfordonsflottan sätter flera av dem stora förhoppningar till svenska Northvolt. I slutet av januari tog Susanna Campbell över ordförandeklubban i Xshore, och hon sitter bland annat även i Northvolts styrelse. 

”Vi har en väldigt bra dialog med Northvolt”, säger Jeanette Zetterström, som dock inte kan gå in närmare på vad det innebär. 

Läs mer: Båtbolagen mot strömmen – Tillverkar i Sverige men undgår inte utländska delar 

Fotonot: Tv-intervjun ovan med Xshores vd Jenny Keisu är från 2021.

Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend växer så det knakar trots orolig marknad

Den 16 november släppte fintechbolaget SaveLend Group sin delårsrapport för årets tredje kvartal. Trots det osäkra världsläget, elkris och kraftig inflation visar rapporten att bolaget på en närapå fördubblad nettoomsättning jämfört med samma period förra året – från 23,6 miljoner till 40,7 miljoner.

Trots en orolig och rörlig marknad pekar bolagets siffror uppåt. Frågar man Ludwig Pettersson, vd på SaveLend, beror detta till stor del på att krediter som tillgångsslag ofta klarar sig bra även under stormiga tider. 

– För bara ett par månader sedan tog vi en fantastisk milstolpe, då vi nådde en miljard kronor på vår sparplattform – en ökning på 142 procent sen året innan! Sedan dess har tillväxten fortsatt; många har fått upp ögonen för vårt sparerbjudande och att vi levererar en stabil avkastning även under rådande omständigheter. Avkastningen låg också till grund för att vi utsågs till bästa P2P-plattform av Privata Affärer tidigare i år. 

Fördubblat antalet aktiva månadsspar

SaveLend har inte haft en negativ avkastningsmånad sedan 2016, men detta till trots är bolaget något av en doldis på finansmarknaden. Ludwig konstaterar att det finns en hel del att göra vad gäller varumärkeskännedom, men hos de sparare som känner till bolaget finns det inga tveksamheter. Ett bevis på detta är att SaveLend sett en fördubbling i antal aktiva månadsspar jämfört med föregående år, vilket är en snabbare ökning än antalet nya sparare. 

– Det är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg. Vi letar alltid efter tillfällen att accelerera tillväxten och tar chansen när den dyker upp. Detta är en approach som jag bedömer är en stor framgångsfaktor och det är något vi kommer att fortsätta med. Nu, exempelvis, när vi kan konstatera att vår faktureringsplattform Billectahar växt med 48,9 procent med en lönsamhet på 28,6 procent sedan förra året blir det oerhört tydligt att vi bör investera mer i Billecta för att accelerera tillväxten än mer. Där avser vi att trycka på gaspedalen ordentligt – utan att tumma på resultatet i den delen av vår affär. 

Har attraherat nya ägare

Skalbarheten i plattformarna blir allt tydligare när det kan konstateras att kostnadsbasen inte växer i samma takt som intäkterna. Ytterligare ett viktigt framsteg under kvartalet är att SaveLend har kunnat säkra 10 miljoner kronor i utestående optionsprogram. Det sammantaget gör att bolaget fortsatt bedömer sig ha tillräckliga resurser för att bli kassaflödespositiva.

– Ett annat resultat av denna transaktion är att vi i samband med detta har attraherat nya långsiktiga ägare till bolaget som sedan tidigare var investerare på sparplattformen, säger Ludwig.

”Visade sin kollektiva styrka”

Med tanke på omvärldsläget betonar Ludwig att det är svårare att sia om framtiden än i normala fall, men han känner ändå trygghet såväl i bolagets plattformar och leveranssäkerhet som deras förmåga att anpassa sina investeringar efter behov. Hans attityd grundas bland annat i att bolaget under det senaste kvartalet kunde godkänna det hittills största lånet någonsin till en av sina låntagare. 

– Våra sparare visade sin kollektiva styrka genom att möjliggöra ett lån på 60 miljoner till en av våra återkommande låntagare. Det visar på styrkan i vår modell och att våra sparare har förtroende för vår leverans inför framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer och investera i SaveLends sparplattform här 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera