Annons

El-sparappen Greenely fyller kassan

Mitt i energikrisen stänger det digitala elbolaget Greenely en finansieringsrunda på 40 miljoner kronor. Bolaget har ett rekordår bakom sig där antalet betalande kunder växte med över 150 procent.

Tanmoy Bari, vd för Greenely.
Tanmoy Bari, vd för Greenely.

Di Digital har så sent som i veckan skrivit om anstormningen till de digitala elutmanarna. Ett av bolagen i genomgången var det digitala elbolaget Greenely som grundades 2014 med målet att bygga teknik för att hjälpa användare att spara på sin elförbrukning. Till en början jobbade man tillsammans med etablerade energibolag, men idag är man mer av en självständig konkurrent till norska Tibber, som tidigare hade Petter Stordalen som delägare. 

Greenelys affärsidé kretsar kring en app och ett timprisavtal. Appen visualiserar användarnas förbrukning och presenterar smarta insikter i syfte att minska och optimera elanvändningen. I appen går det även att att byta till Greenelys elavtal som ger tillgång till elbörsens rådande elpriser som varierar varje timme.

”Ett timbaserat elavtal möjliggör för elkunder att ta medvetna beslut utifrån det varierande elpriset.”

”Ett timbaserat elavtal möjliggör för elkunder att ta medvetna beslut utifrån det varierande elpriset. Det handlar helt enkelt att använda elen när den är som billigast”, förklarar Tanmoy Bari, vd för Greenely.

Under 2021 växte antalet betalande kunder med 150 procent där det fjärde kvartalet blev det snabbast växande i bolagets historia. 

Nu tar bolaget in 40 miljoner kronor i en finansieringsrunda från bland andra Concejo, Backstage Invest och fondbolaget Gainbridge Capital. Även de befintliga ägarna Luminar Ventures, ByFounders och KTH Holding är med och satsar.

Hur mycket bolaget värderas till vill vd Tanmoy Bari inte uppge. Men potentialen är stor. Di Digital har tidigare rapporterat att konkurrenten Tibber värderas till hela 3,3 miljarder kronor. 

Läs mer: Sverige har nu 64 miljardvärderade teknikbolag

Greenely ska bland annat använda kapitaltillskottet till ytterligare marknadsföring i hopp om att accelerera tillväxten ytterligare. Vd Tanmoy Bari är glad för förtroendet från nya och befintliga delägare. 

”Tack vare vårt unika erbjudande med smarta uppkopplingar till bland annat elbilar och värmesystem kan vi hjälpa våra kunder att optimera hemmets uppvärmning och elbilsladdning till de timmar när elpriset är som billigast för att på så sätt sänka elkostnaderna väsentligt”, säger han.

 

 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera