1515
Annons

El-scootern bara början – Stilride vill sprida sin plåt-origami över världen

Svenska Stilride sticker ut med sin egensinnigt designade el-motorcykel SUS1. Men planen är att tekniken bakom ska bli minst lika viktig. Nu tar uppstickaren sikte på flera nya områden – bland annat broar och släpvagnar. 

Tue Beijer och Johan Lindberg Nyvang är grundare av bolaget Stilride.
Tue Beijer och Johan Lindberg Nyvang är grundare av bolaget Stilride.Foto:Stilride

”Vår scooter är lite av en trojansk häst. Vi är övertygade om att den kommer stå på egna ben, men tillverkningstekniken är minst lika viktig för oss”, säger Stilrides vd Jonas Lindberg Nyvang.

Stilride tar plats bredvid ett gäng svenska uppstickare som just nu får mycket uppmärksamhet i både svensk och internationell media. Tillsammans med bland andra motorcykeltillverkarna Cake och Rgnt vill de utmana den traditionella fordonsbranschen med sina stilrena och fossilfria motorcyklar. Till skillnad från en traditionell motorcykel med sin rörformade ram och plastkropp, har deras första alster tillverkats genom att låta robotar vika platt plåt. Tekniken bakom är inspirerad av den japanska konstformen origami, där man genom att vika papper kan skapa oändliga varianter av figurer och föremål. 

Inom industrin kan man använda deras innovativa tillverkningsteknik Stilfold för vikning av tvådimensionella material, i en process som kan beskrivas som ”industriell-origami”. Stilfold är mer mjukvara än hårdvara och ger förutsättningarna för att genom kurvbockning av tvådimensionella plåtar skapa avancerade designer. Stilride har patenterat tekniken och dess digitala värdekedja och har fått godkänt på parametrarna nyhetsvärde, uppfinningshöjd och industriell tillämpning.

SUS1 – Sports Utility Scooter One – har en räckvidd på cirka 120 kilometer och en topphastighet på cirka 100 km/h.
SUS1 – Sports Utility Scooter One – har en räckvidd på cirka 120 kilometer och en topphastighet på cirka 100 km/h.Foto:Stilride

Tekniken har flera fördelar, inte minst miljömässigt. Under sommaren 2021 lät Stilride Svenska Miljöinstitutet IVL göra en livscykelanalys där SUS1:s chassi ställdes mot ett från en konkurrerande kinesisk mc-tillverkare. Genom bland annat lokal tillverkning och materialval har Stilride lyckats reducera klimatavtrycket med hela 50 procent. Anmärkningsvärt är också att Stilride lyckats få ner antalet delar till enbart tio, Att jämföra med konkurrentens 150. Även viktmässigt är skillnaden stor. Stilrides chassi väger enbart 8,9 kilo – konkurrentens vikt var mer än fem gånger så hög.

”Det här är extremt relevant just nu när råvarupriserna för stål och aluminium har fördubblats. Då kan man spara 30-40 procent i material. Det är högst relevant när vi säljer in det här. Genom att reducera vikten kan man även öka på det man kan lastar på – samt öka fordonets räckvidd”, säger Jonas Lindberg Nyvang. 

Nyvang bildade bolaget ihop med Tue Beijer 2020 som ett resultat av ett forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska Material som drivs av Vinnova. Duon har en gedigen bakgrund inom bland annat industridesign och marknadsföring.  Tue Beijer designade sin första scooter 1993 och har jobbat med både BMW och Husqvarna. Johan Nyvang har tidigare stått bakom Björn Borgs omprofilering till ett sportmode-varumärke i rollen som företagets marknadsdirektör. Han har tidigare även arbetat åt Sony PlayStation, Diesel och Starcom.

Även om Stilride nästan helt förknippas med SUS1 är den bara en början. Själva ser de den som något av en trojansk häst.

 ”Vi är ett design- och teknikföretag som fokuserar på att digitalisera tillverkningstekniken och skapa en ny värdekedja för industriell origami kopplat till metalliska material.  Utan motorcykeln hade vi aldrig kunnat komma så här långt - det är den som gett oss all uppmärksamhet”, säger Nyvang och fortsätter: 

”Motorcykeln är vår varumärkesbyggare och den ger oss uppdrag för tillverkningstekniken. Genom att samarbeta med etablerade metallverkstäder i Paris, Milano eller Amsterdam så kan vi börja med vår egen volym och sen haka på andra kunder med ytterligare volym”, säger han.

Plåtstycke där delar till SUS1 redan skurits ut.
Plåtstycke där delar till SUS1 redan skurits ut.Foto:Stilride

Stilride har nyligen inlett ett samarbete med Europas största trailertillverkare, danska Brenderup. Med hjälp av viktekniken har de tillsammans tagit fram ett släp där de fått ned materialåtgången med cirka 30 procent. Även svensk-schweiziska industrijätten ABB har fått upp ögonen för bolaget.

I januari gick Stilride med i ABB:s tillväxthub Synerleap, där målet är ytterligare utveckla och hitta bredare tillämpningar för tillverkningstekniken. Nyvang ser deras medverkan som en möjlighet att knyta kontakter med fler företag. Partners i Synerleap är bland annat teknikjätten Microsoft och amerikanska kärnkraftsbolaget Westinghouse. 

Tekniken kan självklart, enligt Nyvang, användas inom betydligt fler områden än inom just mobilitet – till och med på enorma konstruktioner. Som till exempel broar.  

Han tvivlar inte heller på att vi kommer att känna igen estetiken från SUS1 i andra föremål där Stilride är inblandade. 

”Det finns ett starkt design-dna i och med tekniken” , säger han.

Eftersom stora delar av designen utgår från platt plåt kan man i likhet med exempelvis möbeljätten Ikea frakta material i platta paket för att vikas och formas lokalt på fabriker på bolagets marknader i Europa. 

Trots att SUS1 fått mycket uppmärksamhet har den faktiskt inte släppts på marknaden än. Produktionen väntas komma i gång först i december. Några månader innan dess ska de börja ta upp beställningar. Intresset är högt. I dagsläget har bolaget fått in över 110.000 intresseanmälningar. 

”Vad konverteringsgraden blir har vi ingen aning om. De som skickar in en intresseanmälan vet ju inte vad den kostar eller vad den har för exakt prestanda. Vi siktar på en prisbild över 100.000 kronor. Det är i klass med BMW:s Motorrad och Cakes elmotorcyklar. Men jag tror inte det är där volymspelet är. Vi måste ta fram en nedskalad modell på sikt - kanske en eu-moped. Vi får anpassa oss efter vad folk vill ha”, säger han.

I samband med att han nämner Cake flikar Nyvang in hur kul det är med det stora fokuset på svenska bolag inom mobilitetssektorn och nämner både Northvolt,  Rgnt och Vässla.

 ”Vi är ganska olika och ganska få, så all draghjälp vi kan ge varandra är jättevärdefull. De konkurrenter man kommer att möta på både teknik- och produktsidan är snarare Piaggio, BMW och såna drakar.”

 

 

 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?