1515
Annons

El-app tar in 50 miljoner – gasar med kunder som Vattenfall

El-appen Eliq – med kunder som Vattenfall och Mölndal Energi – tar in 52 miljoner kronor i riskkapital. ”Vi ska expandera i Europa”, säger Eliqs vd Håkan Ludvigson.

Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq, samt Mölndal Energis version av Eliqs app.
Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq, samt Mölndal Energis version av Eliqs app.

Göteborgsbolaget Eliq utvecklar mjukvara som mäter energiförbrukning i hemmet. Tjänsten, som används av stora elbolag, kan bland annat skicka meddelanden om elanvändningen avviker från det normala.

”Vi bygger appar för elbolag som hjälper elbolagens kunder få bättre koll på sin elförbrukning. På så vis kan bolagen få nöjdare, mer lojala kunder”, säger Eliqs vd och medgrundare Håkan Ludvigson.

Nästa sommar är vi 55 medarbetare.

På branschspråk är Eliq ett Saas-bolag (software as a service) som utvecklar ”white label”-lösningar för elbolag. Det innebär att man säljer mjukvaran som en prenumerationstjänst, och att Eliqs varumärke inte syns mot kund. Det sistnämnda gör att Eliq ibland inte uppmärksammas på samma sätt som exempelvis den svensk-norska el-appen Tibber, med hotellmiljardären Petter Stordalen som delägare.

”Vi ser inte Tibber som en konkurrent. De är, precis som Greenely, en egen elleverantör. Vi hjälper andra elleverantörer skapa bättre digitala kundupplevelser”, säger vd Håkan Ludvigson.

Läs mer: Stordalens el-app Tibber ska spara kunder 20 procent på el
Läs mer:
Greenely tar in 26 miljoner kronor i nytt kapital

Sedan starten har Eliq lockat 18 elbolag i sju länder. Några exempel är Bristol Energy i Storbritannien, Vattenfall och Mölndal Energi i Sverige, och eljätten CGE i Chile.

”Vår teknik når över en miljon användare idag, antingen via appar vi själva byggt eller genom våra dataanalyser”, säger Håkan Ludvigson.

Under 2019 trefaldigades omsättningen till cirka 6 miljoner kronor, enligt vd:n. Förlusten ökade från knappt 6 till cirka 8 Mkr. 

”Våra intäkter växer, men även våra kostnader. Vi ska fortsätta expandera, främst i södra och västra Europa, och investera mer i produktutvecklingen. Förlusten kommer öka de kommande två åren”, säger vd:n.

Senaste året har antalet anställda gått från 14 till 28 på huvudkontoret i Göteborg, och filialen i London, Storbritannien som är bolagets största marknad. 

”Nästa sommar är vi 55 medarbetare. Vi rekryterar ingenjörer, personer som hanterar kunder och säljare - i ungefär lika delar. När vi lanserar en app är det ofta mycket jobb bygga med att bygga in den i kundernas affärsprocesser”, säger han. 

För att lyckas expandera tar bolaget in 52 miljoner kronor i riskkapital från ett par riskkapitalbolag som är vana vid att investera i sektorn. Finansieringen leds av tjeckiska Inven Capital. 

”De har sålt ett bolag till Shell och ett till Microsoft. De är även delägare i Tado, Europas största tillverkare av smarta termostater”, säger vd:n. 

Läs mer: Skenande elpriser gynnar apparna: ”Så är den moderna elkunden” 

Den andra stora investeraren heter Contrarian Ventures, med bas i Litauen. Båda bolag är delägda av stora energibolag,

”Vi är imponerade av hur Eliq lyckats minska kundavhoppen hos sina elbolagskunder, ibland med upp till 70 procent”, säger Inven Capitals partner Petr Míkovec.

I samband med investeringen tar han och Contrarian Ventures partner Rokas Peciulaitis plats i Eliqs styrelse. 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera