1515
Annons

Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios

Nordisk Film Games gör sin hittills största investering och går in med 100 miljoner kronor i den svenska spelutvecklaren Avalanche Studios. ”Det här är fantastiskt roligt”, säger Martin Walfisz.

Pim Holfve är vd och Anna Bouveng är exekutiv producent på spelstudion Avalanche Studios.
Pim Holfve är vd och Anna Bouveng är exekutiv producent på spelstudion Avalanche Studios.Foto:Amanda Lindgren

Affären har gått relativt snabb att göra upp. Samtalen mellan Avalanche Studios och Nordisk Film Games, som är en del av mediekoncernen Egmont, startade i höstas. 

”Det har varit en oerhört bra dialog. Ingen av oss har stressat på och bitarna har fallit på plats. Nordisk Film Games passar oss oerhört bra. De är långsiktiga och förstår vår kreativa värld”, säger Avalanche Studios vd Pim Holfve. 

Läs mer: Egmonts jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé 

Affären har även hållits hemlig in i det sista. Personalen på kontoret i Stockholm informerades på måndagsförmiddagen och personalen på systerstudion i New York fick nyheten till morgonkaffet lokal tid. 

”Det här är superkul. Nu kan vi accelerera vår plan att utveckla egenpublicerade spel som till exempel våra jaktspel”, säger Pim Holfve. 

Parterna vill inte avslöja hur stor ägarandel Nordisk Film Games (NTL) får i spelstudion. Normalt går de in på nivåer från 20 procent till 49 procent, enligt Martin Walfisz, som är senior partner på Nordisk Film Games. 

Läs mer: Nordisk Film Games investerar 13 miljoner i dansk spelstudio 

”Vi är ingen VC-fond som är ute efter en snabb exit. Det här är en långsiktig investering. Vi förväntar oss inte att få tillbaka våra pengar på kort tid”, säger han. 

Avalanche Studios (NTL) utvecklar dataspel för pc och spelkonsolerna Playstation och Xbox. Bland de större titlarna hittills finns actionspelserien ”Just Cause” och ”Mad Max”. På senare år har studion gjort jaktspel som ”The Hunter” för pc som lockat 7 miljoner registrerade spelare. 

Läs mer: Jaktspelet The Hunter blev en fullträff för Avalanche Studios 

Martin Walfisz sätter sig tillsammans med Nordisk Films vd Allan Mathson Hansen i och med investeringen i Avalanche Studios styrelse. Och att det blir fler investeringar framöver i andra spelutvecklare är klart. 

Avalanche Studios är en av få stora svenska spelutvecklare som ännu inte närmat sig börsen.

”Vi har gott om pengar och redan sagt att vi ska investera hundratals miljoner i nordiska spelutvecklare. Vi har bara börjat”, säger Martin Walfisz. 

Foto: Nina Åkerberg

Martin Walfisz är senior partner på Nordisk Film Games. Foto: Nina Åkerberg 

Avalanche Studios är en av få stora svenska spelutvecklare som ännu inte närmat sig börsen. Varken Pim Holfve eller Martin Walfisz säger kategoriskt nej till en sådan utveckling i framtiden. 

”Men just nu finns inget behov av mer kapital och vi har inga sådana planer”, säger Pim Holfve. 

Avalanche Studios har för närvarande 270 anställda, men räknar med att rekrytera personal. 

”Vi kommer att bli fler, men det är inget självändamål att vara många personer på studion”, säger Pim Holfve. 

Avalanche Studios har aktivt valt bort mobilspel. 

100 Mkr kan tyckas vara en rejäl påse pengar, men det räcker inte till att utveckla till exempel ett stort spel som Mad Max. När kommer spelarna att få se ett resultat av den här affären? 

”Jag vill inte gå in på datum, men inom en i vår värld okej nära framtid. Vi har ett spel på gång liknande The Hunter Call of the Wild som precis passerat konceptstadiet och som testats på fokusgrupper”, säger Pim Holfve. 

Avalanche Studios har till skillnad från merparten övriga stora bolag i spelindustrin aktivt valt bort mobilspel. Det gäller fortfarande. 

”Det är inte vår kopp te. Och innan VR-tekniken visat sig vara bättre är det heller inte aktuellt att ge sig in där”, säger Pim Holfve. 

På längre sikt kan dock den asiatiska marknaden vara en väg att gå längre fram. 

”Vi kan den västerländska spelmarknaden och måste känna oss trygga innan vi gör någonting nytt”, säger Pim Holfve. 

Martin Walfisz är inne på samma linje: 

”Asien är något alla spelutvecklare tittar på men på vilket sätt och vid vilket läge är något för framtiden. Kortsiktigt är det deras befintliga marknader som Avalanche koncentrerar sig på”, säger han.

Detta är Avalanche Studios

- Avalanche Studios grundades 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg, som båda fortfarande är huvudägare. 

- Bolaget omsatte 247 Mkr det brutna räkenskapsåret 2015/2016 och visade ett rörelseresultat (ebit) på 4,6 Mkr.

- Bland de spel som det har utvecklat finns fler titlar som ”Just Cause”, ”Mad Max” och ”The Hunter”.

- Bolaget har i dag 270 anställda, dels i Stockholm dels i New York.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?