1515

Egmont tar över Outnorth: ”Vi vill äga detta för evigt”

Egmont, som bland annat äger Hemmets Journal, Bamse och Kalle Anka, blir nya majoritetsägare i friluftsbolaget Outnorth. "Vi vill kunna följa med våra målgrupper in i den här nya världen”, säger e-handelsansvarige Cato Broberg på Egmont.

Riskkapitalbolaget Verdane säljer sina andelar i e-handlaren Outnorth till mediebolaget Egmont, som därigenom blir ökar ägandet till över 90 procent.

Outnorth är en nätbutik som bland annat säljer kläder, skor och utrustning för utomhusaktiviteter. Egmonts första investering i Outnorth skedde i början av 2017.

Läs mer: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte 

"Outnorth är den aktör som vi upplever utvecklar sig bäst onlinemässigt. Vi har följt bolaget under en längre period där de har haft väldigt kraftig tillväxt i den underliggande driften och lönsamheten. De har redan en särskilt stark position i Sverige”, säger Cato Broberg, som är e-handelsansvarig på Egmont, till Di Digital.

Hur stort Egmonts innehav i Outnorth är vill han inte kommentera mer än att det är ett tresiffrigt miljonbelopp i svenska kronor.

Outnorth grundades 2005 och säljer i dag i Skandinavien och Tyskland. Den största marknaden är Sverige och omsättningen under 2017 var omkring 430 miljoner kronor. Det motsvarar en tillväxt på cirka 20 procent mot 2016. Sedan 2010 har omsättningen ökat med 20 gånger.

Egmont Publishing som publicerar ett hundratal tidskrifter, däribland Hemmets Journal, Icakuriren, Bamse och Kalle Anka & C:o, började för några år sedan investera i e-handelsbolag.

"Vi vill kunna följa med våra målgrupper in i den här nya världen”, säger Cato Broberg, som är e-handelsansvarig på Egmont.

Finns det några synergieffekter mellan er publishing-verksamhet och e-handel?

”Jag vill säga att de direkta synergierna är något begränsade. Men de finns i marknadsföring, innehåll, data och i vår vana att jobba med varumärken.”

En av nischerna Egmont har valt ut som särskilt intressant i sin e-handelssatning är friluftsbolag, till vilket Outnorth räknas.

”Outdoor som e-handelssegment är någorlunda skyddat mot internationell konkurrens och det är en stor nisch i Norden. Det finns ett stort intresse bland entusiasterna”, säger Cato Broberg.

Enligt honom innebär de nya ägarförhållandena för Outnorth att långsiktigheten ökar, men att bolaget i mångt och mycket ska fortsätta arbeta som tidigare.

”Vi är mer långsiktiga än riskkapitalbolag, och vill som utgångspunkt äga detta för alltid. Vi kommer att fatta beslut som säkrar vår långsiktiga position. Sen ska vi utnyttja den kompetens som finns inom Egmont."

Egmont har i dag sju e-handelsbolag i portföljen som tillsammans omsätter drygt 2 miljarder kronor. Bland innehaven finns bland annat Jollyroom, Bagaren och Kocken och Med24. I höstas sålde Egmont sin andel i Animail. Målet är att portföljbolagen under 2020 ska omsätta omkring 5 miljarder kronor, enligt Cato Broberg.

Läs även: Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?