1515

Efter Yubico, Airmee och Sellpy – här är tillväxtfabrikens 14 nya startups

En digital klimakteriemätare, drönare som skyddar fält från vilda djur och en musikapp som ratar algoritmer. Nu offentliggör Sting de 14 bolag som antagits till höstens startup-program.

Teamet bakom Andningmed, som har tagit fram en smart klocka som mäter hur väl medicin inhaleras.
Teamet bakom Andningmed, som har tagit fram en smart klocka som mäter hur väl medicin inhaleras.Foto:Press

Företagsinkubatorn Sting har sedan starten 2002 fostrat fler än 340 startups. En majoritet av dessa har sedan växt till självständiga företag, somliga med en global kundbas. Bland de mest framgångsrika alumnerna nämns säkerhetsbolaget Yubico, secondhand-tjänsten Sellpy och fraktbolaget Airmee. 

Nu har en rad nya bolag chansen att följa samma väg. 

Totalt kvalar 14 startups in till höstens Stingprogram. Medan tidigare program bland annat fokuserat på hållbarhet skönjs i år istället en rad bolag verksamma inom health tech.  

Bolagen kommer att ta del av ett coachingprogram och vara i kontakt med andra experter, affärsänglar och internationella nätverk av branschkontakter och investerare. Det företag som imponerar under programmet har möjligheten att få en investering på 500 000 kronor via Stings investeringsbolag Propel Capital.

”Vi har fått in otroligt många kvalificerade ansökningar inom health tech-området i år. Digitaliseringen av vården har tagit stora steg framåt under pandemin och dagens patienter förväntar sig ett digitalt bemötande. Därför är det väldigt kul att flera av bolagen vi tagit in har innovativa lösningar för att hjälpa både patienter och sjukvårdspersonal i vardagen. Dessutom är det många kvinnliga grundare, både bland hälso- och de andra bolagen,” säger Johanna Wollert, coach på Sting, i ett pressmeddelande. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?