1515

Efter Uber Pop – polisen utreder Heetch-förare

Trots att 60 personer dömdes i fjol för att ha kört för Uber Pop fortsätter konkurrenten Heetch att bedriva verksamhet. Nu utreds även deras förare av polisen.

Hicham Larhnimi är Sverigechef på Heetch.
Hicham Larhnimi är Sverigechef på Heetch.Bild:Press

Förra året tvingades tjänsten Uber Pop att lägga ned i Sverige, efter att 60 av dess förare dömts för olaglig taxitrafik. Även konkurrenten Heetch pekades under hösten ut som olaglig av både polisen och Transportstyrelsen. Trots det är det ett halvår senare fortfarande lätt att beställa en bil via bolagets app.

Inom några minuter dyker en bil upp tvärs över gatan. Snart kommer samtalet från föraren. När jag kliver in ber han mig sitta i framsätet så att det ska se ut mer som en ”kompistaxi” än något mer professionellt.

Vi backar våra förare om något skulle hända.

Heetch håller öppet under fredag- och lördagskvällar och marknadsför sig som ett alternativ när bussar och tåg går mer sällan. Förarna får inte dra in mer än 40 000 kronor per år och Heetch menar att betalningarna sker frivilligt. Med den modellen anser man sig ha skapa en samåkningstjänst som inte strider mot lagen.

Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”

”Så länge man betalar skatt är det lagligt”, säger föraren, som själv kom till Sverige för 18 månader sedan och tidigare körde Uber Pop.

Men varken Transportstyrelsen eller polisen håller med. 

”Heetch bryter mot lagen”, säger Lars Berglund hos Stockholmspolisen som har lett flera utredningar om nya taxitjänster, bland annat Uber Pop.

Nu är det dock Heetch som är under luppen. Polisen utreder just nu ett fall där en eller flera passagerare har åkt med taxitjänsten mot betalning.

”Bilen har stoppats av polis. Det framkom att passagerarna har betalt för resan. Därmed finns det misstanke om brott”, säger Lars Berglund.

Polisen vill inte uppge hur långt utredningen har kommit. Lars Berglund säger dock att man inte anser att Heetchs modell lyckas kringgå lagstiftningen. Det rör sig om taxitrafik mot betalning utan taxilegitimation.

Det innebär att Heetchs förare – en skara på drygt 50 personer, enligt bolaget – samtliga riskerar att åka dit i domstol.

Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Heetch säger att man informerar sina förare om vilka regler som gäller för branschen och eventuella implikationer för tjänsten. Sverigechefen Hicham Larhnimi är dock omedveten om polisens utredning när Di Digital ringer upp.

”Vi anser inte att vi är taxi. Att en eventuell bilägare som har anslutit sig till vår samåkningsplattform anses bedriva olaglig taxiverksamhet visar bara att regelverket är otydligt och föråldrat. Jag känner inte till att detta ska ha skett med någon av våra förare,” säger Hicham Larhnimi.

Hur ser du på ert ansvar här?

”Hela situationen är otydlig. Regelverket är anpassa för yrkesmässig trafik men vi har hela tiden sagt att vi inte är yrkesmässiga. Heetch har alltid varit ett komplement till professionellt arbete. När man sätter ett maxtak på 40 000 kronor gör man inte vinst. Och när man inte gör vinst, hur kan man då se det som en yrkesgärning?”

Polis och andra myndigheter anser att det ni gör är olagligt. Hur ser du på konsekevenserna?

”Det är ledsamt att polis och andra myndigheter är emot oss på det här sättet när vi har förklarat att detta inte är en professionell verksamhet utan folk som försöker täcka sina bilkostnader. Om jag visste mer om den här situationen skulle jag säkert kunna säga att den här personen knappt har intjänat något och ändå blir kallad för olaglig taxiförare.”

Ni är beredda att leva med den här risken?

”Risker finns i allting vi gör men vi kommer att fortsätta såsom vi har gjort. Vi har kommunicerat klart och tydligt med våra förare och vi backar våra förare om något skulle hända. Vi för dialog med beslutsfattare både för att säkerställa att vi gör rätt och för att förtydliga dagens föråldrade regelverk.”

I december föreslog regeringens taxiutredare att samåkande resenärer kunde undantas kraven som ställs på taxibilar om föraren inte gick med vinst och om passagerarna var på väg åt samma håll eller skulle till samma resmål. Den senare biten vänder sig Heetch mot i ett remissyttrande.

60 av de personer söm körde för taxiappjätten Ubers numera nedlagda budgettjänst Uber Pop dömdes i fjol i svenska tingsrätter. Förarna dömdes bland annat för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan taxilegitimation.

Läs mer: Uber Pop är borta – men förarna döms fortfarande

Ofta drabbades förare som nyligen hade anlänt till Sverige och ansåg sig vara dåligt informerade om rättsläget kring Uber Pop.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?