1515
Annons

Efter tunga åren – svenska högtalarjätten dubblar intäkterna

Det svenska högtalar- och hörlursföretaget Zound Industries ökade sin omsättning med över 100 procent under det första halvåret – och uppger samtidigt att lönsamheten är på ”rekordnivå”.

Martin Axhamre är finanschef och vice vd på Zound Industries, som bland annat tillverkar de populära Marshall-högtalarna.
Martin Axhamre är finanschef och vice vd på Zound Industries, som bland annat tillverkar de populära Marshall-högtalarna.Foto:Press.

Det första halvåret 2022 blev lyckosamt för Zound Industries. Omsättningen har fördubblats till nästan 1,3 miljarder kronor, jämfört med samma period i fjol. Däremot var tillväxten under årets tre första månader på 117 procent, något högre än under det andra kvartalet då intäktsökningen i stället stannade på 90 procent.

Bolaget delar inte resultatet på kvartalsbasis, men uppger att lönsamheten ska vara på ”rekordnivå”. Finanschefen tillika vice vd:n Martin Axhamre uppger att Zound Industries klarat av att avstyra de problem i produktionsleden och leveranskedjan som många tillverkningsbolag i Kina drabbas av.

”Det finns för närvarande en bättre balans mellan efterfrågan och utbud, och vi ser ett utomordentligt ökat intresse för våra produkter. Zound har varit lönsamt från den första månaden av 2022, vilket ger oss mycket positiva utsikter för helåret”, uppger han i en kommentar.

Zound Industries har gått igenom några tunga år. 2019 gjorde bolaget sitt första förlustår någonsin, medan ägarna i början av 2020 sköt upp planerna på en börsnotering samtidigt som den tidigare vd:n Pernilla Ekman fick lämna. Tidigare var man mest kända för det egna varumärket Urbanears, som under de senaste åren dock mest agerat bromskloss för bolaget. 

I stället är det ett licensavtal med brittiska Marshall, som man tillverkar högtalare åt, som står för ungefär 90 procent av intäkterna. Därutöver har man också börjat tillverka produkter åt sportjätten Adidas. Under helåret 2021 uppgick omsättningen till 2,15 miljarder kronor med en vinst om drygt 100 miljoner kronor på sista raden. 

Största ägare i Zound Industries är investerarprofilen Tommy Jacobsons två riskkapitalbolag Varenne och Zenith Capital, som tillsammans kontrollerar drygt 22 procent av aktierna. Andra stora ägare i bolaget är Telia och franska Time Investors.

Tvärtemot många andra teknikbolag har Zound Industries värdering varit relativt stabil under hela 2022. Aktien handlas till nivåer om drygt 1,1 miljarder kronor, enligt investmentbanken Pareto där den är upptagen för handel utanför börsen.

Läs mer: Marshall draglok för Zound – ökar intäkterna med 117 procent

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Mor och dotter får in Evolution-topp som ny storägare – växer med 370 procent

Hudvårdsmärket Under Your Skin har gått från hemmasnickeri till internationell e-handel.

Nu får bolaget in en ny storägare i form av Joel Citron, som är ledamot i börsjätten Evolution styrelse, och blickar västerut. 

”Vi har vuxit oss starka på den svenska marknaden nu”, säger bolagets vd och medgrundare Lovisa Hahn. 

Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.
Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.Foto:Press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera