1515

"Efter #teknisktfel kan inga arbetsgivare säga att de inte visste"

Ett bolag som inte löser problemet är en del av det. Efter publiceringen av #teknisktfel kan ingen arbetsgivare inom teknik säga att de inget visste, skriver Di Digitals nyhetschef Josefin Jakobsson.

Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

”Vi hade ett talesätt på 60-talet: om man inte är en del lösningen så är man en del av problemet. Många techbolag är en del av problemet i dag”. Det sade medborgarrättsaktivisten Susan Bark i sitt tal under Web Summit i Lissabon tidigare under november.

Hennes känga till teknikvärlden hade inte kunnat vara mer vältajmad när vittnesmålen i dag strömmar från teknikkvinnor om diskriminering och trakasserier på svenska arbetsplatser. 

Hittills har 1 139 kvinnor skrivit under uppropet #teknisktfel för att de själva blivit utsatta eller vill stötta kollegor som blivit det.

Läs mer: Kvinnor i teknikbranschen i upprop mot sexuella trakasserier

De strukturer och handlingar som beskrivs i uppropet och i sociala medier är inte unika. Från tafs och hån till idéstöld, lönediskriminering och härskartekniker.

På Di Digital skriver vi ofta om bristen på kvinnor i den mansdominerade teknikbranschen. Svaret vi får när vi ställer grundare och vd:ar mot väggen i frågan är att de jobbar hårt för att rekrytera kvinnor men att det helt enkelt inte finns tillräckligt många med den rätta kompetensen att tillgå.

Och visst är det ett delvis korrekt påstående då andelen kvinnor på landets högskoleingenjörsprogram i dag utgör en knapp tredjedel. Samtidigt är det inte hela sanningen. 

För om rekrytering av kvinnor till tekniska positioner vore en sådan prioritet för svenska företag, hur är det då möjligt att arbetsgivare så länge valt att blunda för de giftiga strukturer som fortfarande lever på många arbetsplatser och som stänger kvinnorna ute?

Läs mer: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

Flera av vittnesmålen i uppropet kommer från ingenjörer inom industri- och byggsektorn. Men samma maktstrukturer dyker ofrånkomligen upp hos såväl it-jättar som nykläckta startupbolag.

Efter att i flera år bevakat den svenska techsektorn har jag sett många briljanta kvinnor stånga sig blodiga mot informella sexistiska maktstrukturer innan de helt enkelt valt att lämna sina arbetsplatser för att gå vidare i sina karriärer.

Återigen, ett bolag som inte löser problemet är en del av det. Efter publiceringen av #teknisktfel kan ingen arbetsgivare inom teknik säga att de inte visste hur situationen ser ut för en del av deras anställda.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?