1515
Annons

Efter storinvesteringen – Mapillary öppnar AI-labb

Malmögrundade Mapillary öppnar ett forskningslabb för artificiell intelligens i Österrike. Med nyrekryterad expertis från Microsoft ska karttjänsten bli ännu bättre på att förstå hur platser förändras över tid.

Jan-Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.
Jan-Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.

"Vi är ett bildanalysbolag och har alltid haft en stor del av teamet inom just bildanalys. I dag arbetar en tredjedel av teamet med det”, säger Jan Erik Solem, vd för och grundare av Mapillary.

Mapillary kan beskrivas som ett slags crowdsourcat Google Maps. Genom att samla in bilder från allmänheten vill bolaget bygga en öppen och alternativ karttjänst på webben.

Forskningslabbet i österrikiska Graz ska arbeta med en viss typ av igenkänningsmetod för att Mapillarys teknik ska bli bättre på att se givna element i en bild. Tekniken tar en en bild, delar upp den i delar och sätter etiketter på varje del av bilden. På så sätt blir Mapillarys teknik bättre på att automatiskt känna av vad som är en dörr, en bil eller en lyktstolpe. 

Labbet består till en början av två personer, som Mapillary rekryterat från Microsofts nedlagda bildanalysavdelning i Graz.

”Vi rekryterade en del av den, Amazon en del och kinesiska Baidu anställde ytterligare en del. Graz är ett av två centrum i Europa med djup kompetens inom bildanalys och deep learning”, säger Jan Erik Solem. 

Mapillary arbetar i tre steg – först samlas bilddata in med hjälp av över 20 000 registrerade använder i fler än 180 länder. Steg två går ut på att förstå vad som finns i bilderna och se hur platserna förändras över tid. Det tredje steget är att göra datan tillgänglig.

”Analysen av bilden blir allt viktigare och med den här satsningen kommer vi att kunna få ut mer av varje bild. Vi blir bättre på att automatisera delen som visar vad som finns på en plats idag och vad som inte fanns där för ett år sedan,” säger Jan Erik Solem.

I början av mars kunde Di Digital berätta att Mapillary tog in motsvarande 68 miljoner kronor från bland andra riskkapitaljättarna Atomico och Sequoia.

”Det här var en del av planen som vi började jobba på när vi såg att finansieringen började falla på plats”, säger Jan Erik Solem.

Mapillary har vuxit rejält sedan starten och har fram till i dag kartlagt över 1,5 miljoner kilometer mark med hjälp av 62 miljoner bilder. Mapillary grundades för två och ett halvt år sedan och har växt till 18 heltidsanställda.

Läs även: Mapillary i samarbete med Gopro


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?